"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

"...sebelum orang lain take over federal."

hazik
Insiden "terkangkang" yang berlaku dalam sebuah negeri melibatkan isteri PM mungkin satu simbolik perlu diterjemah secara berhikmah. Sejarah tercipta dengan izin Yang Maha Esa bukan bertujuan mengaibkan tetapi sekadar peringatan buat insan yang perlu mengaku tentang keesaan Tuhan. Sesungguhnya Allah s.w.t Maha Adil untuk memberi petunjuk kepada hamba-Nya yang cuba berlaku zalim.

Bila insiden terkangkang terjadi bertanya kita mengapa dan pasal apa? Sama ada secara sedar atau tidak berlakunya secara kebetulan atau pun secara penuh perancangan. Tak penting untuk difikirkan memandangkan semuanya telah terjadi dan kesannya bakal menanti. Soalnya menanti siapa..?

Menanti sesiapa yang mula merasa cuak dan bimbang akan berlakunya kebangkitan. Kebangkitan yang membawa arus perubahan yang cukup besar. Itulah sebenarnya ketakutan yang menanti memberi kesan hayat yang terus-menerus menghantui. Menghantui siapa? Biasanya orang yang membuat salah akan dihantui dengan kesalahan yang telah dilakukan. Itu lojik.

Rupa-rupanya masing-masing telah dihantui dengan rasa kebimbangan yang amat sangat. Dari pihak atas, sehinggalah ke peringkat bawah. Orang yang jatuh terkakang di pihak atas mungkin terjadi pula jatuh terjelepuk di peringkat bawah.

Maka berlakulah satu rasa kebimbangan dari pihak yang selama ini mengaut untuk bersiap sedia menghadapi berbagai kemungkinan. Hayat kemewahan mereka selama ini digambarkan akan berada dipenghujungnya memandangkan adanya usaha menghalang mereka dari menguasai Putrajaya.

Segala usaha pujuk dan rayu untuk bersatu atas nama Melayu telah cuba digubah menjadi lagu merdu yang penuh syahdu. Usaha mengajak dan mendesak laksana duda gila talak sijanda buat pulak pekak badak. Dalam usaha yang berterusan, ada juga sekumpulan yang telah beria-ia membuat perhitungan untuk keselamatan, kita akan buat apa saja...sebelum orang lain take over federal.

Tiada ulasan: