"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Alah...5 sen

orangklawang
Baru dua tiga hari lepas harga minyak petrol dan diesel naik sebanyak 5 sen. Macam-macam cerita kedengaran dari rakyat jelata. Ada yang mengeluh sebab harga naik, ada yang relax sahaja dan ada pulak yang menyokong kenaikan harga ni. Saya nak mengambil contoh dan teladan dari ketiga-tiga perspektif ini.

1) Yang Mengeluh :-
Rakyat biasa atau rakyat terbanyak. Keluhan timbul kerana kos meningkat. Walaupun kerajaan kata kos hanya minima dan dapat diserap oleh rakyat dan orang perniagaan. Ramai yang mengangguk walaupun mulut mencebik. Ramai jugak yang mencaci kerajaan.

Ada satu perempuan cina namanya Miss Tan,bekerja dengan sebuah syarikat German. Anak 2 orang, tinggal di sebuah kondo di Bukit Jalil. Suaminya seorang ahli perniagaan. Dia beritahu saya sekarang semua naik. Dia dan suami dua-duanya kena bekerja untuk tampung kos. Anak2 tinggal dengan mak mertua sebab boleh jimat sikit daripada upah penjaga atau ambil pembantu rumah. Dulu kereta semua isi minyak kuning aje katanya (RM 1.80 se liter). Nak isi minyak mahal (merah) terasa rugi pula. Sekarang minyak naik 5 sen akan datang tak tahu naik berapa lagi. Rasa macam nak tukar pakai gas NGV seperti yang ada kawan2 nye buat, tapi takut pula sebab tak biasa dan tak tahu macamana. Lagi harga gula naik katanya. Sikit hari semua harga barang naik sebab harga diesel pun naik. Hayya banyak pening kata Miss Tan.

2) Yang Menyokong :-
Ada 2 kumpulan. Kumpulan yang pertama yang tak tahu apa-apa iaitu terima duit dari mak bapak untuk dibelanjakan. Dia orang belum bekerja atau masih bergelar pelajar. Jadi tiap-tiap bulan mak bapak lah yang hantar duit untuk makan minum serta minyak motor dia orang. Saya terdengar perbualan puak ni kat satu restoran sate di sini. Antara ayat yang saya terdengar " Peeh...nasib baik minyak ni naik 5 sen kan. 5 sen ok beb tak dak pa-pa. Lu tak boleh buat apa2 dengan 5 sen ni beb"

Kumpulan yang kedua yang menyokong adalah kumpulan tegar penyokong UMNO atau BN. Orang kata darah cap keris. Contohnya jiran kat hujung jalan rumah aku ni Kak M. Sekali tu aku tanya Kak M semasa mengundurkan kereta nak keluar dari rumah. Kak M macamana dengan harga minyak dan gula naik ni? Jawapannya : Alah Pol apa nak kecoh-kecoh. Elok lah naik 5 sen tu daripada naik 20 atau 30 sen. Lagi pun dapat gak bantu-bantu kerajaan. Kak M ni surirumah sepenuh masa,anak2 semua dah lepas, lagipun dia tak ada kereta cuma ada motor aje. Suaminya pencen posmen dan kini kerja pula sebagai jaga.

3) Yang relax dengan kenaikan harga :-
Kumpulan Pak Menteri, Timbalan-timbalan Menteri serta Pengarah-pengarah. Menteri dan Timbalan Menteri ni semua minyak kereta nya kerajaan tanggung. Tahu-tahu drebar dah isi minyak kereta penuh. Tol pun tak payah bayar. Main lalu aje siap rider lagi. Pengarah syarikat besar terutamanya yang GLC apa nak susah. Minyak kereta semua syarikat tanggung. Kok bayar sendiri pun boleh tuntut balik dengan syarikat.

Kesimpulannya :-
Orang Cina ni memang berkira atau pandai mengira. 5 sen pun dia orang kira. Tu lah sebab kaum ni boleh berniaga dan kalau berniaga untung dan maju. Jadi kalau orang cina meniaga boleh untung dan boleh beli kereta besar dan rumah besar. Walaupun 5 sen kat situ lah orang cina nampak untung atau ruginya. Kalau kat sekolah dulu pun yang pandai bab kira mengira ni budak2 cina. Kebanyakan dia orang ni pandai matematik

Orang Melayu pulak tak berkira atau tak pandai bab kira mengira ni. Oleh sebab sikap cincai dan tak berkira ni maka banyak orang Melayu tak boleh berniaga.Kok berniaga pun rugi sebab tak pernah nak kira untung atau rugi. Asal barang laku atau habis sudah. Itu prinsip orang Melayu berniaga. Jadi 5 sen tu orang Melayu tak nampak kalau 500 atau 5000 baru orang Melayu nampak sebab jumlah nya besar. Itu sebab selalu makan pangkal atau habis modal. Bila dah habis modal jual rumah atau kereta untuk buat tambah modal. Jadi bukan jadi makin kaya semakin kayap jadinya adalah....

Tiada ulasan: