"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Tidak Mungkin Bekerjasama, Penyatuan Lagi Mustahil

Cubaan Umno untuk berbaik-baik termasuk menjalin kerjasama dengan Pas hanyalah berlandaskan faktor kepentingan politik parti pemerintah itu, semata-mata.

Namun, Ketua Dewan Ulama PAS, Datuk Harun Taib yakin hubungan itu tidak akan membawa kepada kerjasama politik, apatah lagi penyatuan parti.

Beliau juga menganggap ia semata-mata gimik politik menjelang pilihan raya dan percaya pelawaan Umno kepada Pas itu, tidak ikhlas.

Sejak Umno kalah banyak kerusi termasuk beberapa negeri pada pilihan raya umum lalu, ura-ura kerjasama Pas-Umno disebar intrumen media kawalan kerajaan.

Namun, Umno sekalipun berhasrat demikian, tetap ego dan menunjukkan jaguh dengan menyerang Pas dalam beberapa isu berkaitan kepentingan Melayu.

Ini termasuk dakwaan kononnya Pas, sebuah parti sesat.

"Khilaf antara Umno dengan Pas adalah masalah dasar dan matlamat. Dasar Pas itu isu lain, matlamat dia nak menjadikan Malaysia ini sebuah negara yang beramal dengan Islam, ini Umno tidak.

"Jadi, perbalahan Umno-Pas itu boleh selesai apabila Umno menerima dasar Islam saja," katanya.

Bercakap kepada TV Selangor, Harun Taib mengganggap kerjasama Pas-Umno adalah sebahagian permainan politik Umno ketika pilihan raya umum ke-13 mula diperkatakan.

"Sekarang ini dekat pilihan raya, Umno sudah tiada dasar cuba bawa dasar 1Malaysia. Jadi tiada jalan lain. Bila dekat pilihan raya, isu ini selalu berlaku.

"Tiap-tiap kali bila dekat pilihanraya Umno ajak Pas bersatu. Ini gimik politik yang dibicarakan ahli-ahli politik yang semakin hampir pilihan raya bukan betul-betul jujur dan ikhlas," katanya.

Harun Taib juga menolak andaian Setiausaha BN Kelantan,Datul Md Alwi Che Ahmad yang mengaitkan Naib Presiden Pas, Salahuddin Ayob sebagai individu yang memulakan usaha penyatuan.

Tegas beliau, kerjasama Pas dengan mana-mana parti politik akan terjalin dengan sendiri jika mempraktikkan amalan berteraskan ajaran Islam.

"Perpaduan Umno-Pas tidak bergantung kepada individu walaupun siapa yang mengutarakan, Sallahuddin atau siapa. Mesti mendapat persetujuan dari Pas," katanya.

Tiada ulasan: