"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pakatan selamat, Khalid selamat

Subky Latif

DARI dulu pengkritik Tan Sri Khalid Ibrahim membangkitkan Menteri Besar Selangor itu tidak selamat justeru Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali juga bertanding DUN. Maka Azmin ditonjolkan sebagai pesaing yang bakal menjadi Menteri Besar yang baru.

Sekalipun Khalid adalah dikira Menteri Besar yang terbaik buat Selangor sejak merdeka, tetapi dia bukanlah disediakan untuk menjadi Menteri Besar saja jika Pakatan berkuasa di Putrajaya dan di Shah Alam.
Pada ketika yang sama tidak disangkal Khalid juga dikira penting jika Putrajaya dapat ditawan.

Khalid dikira salah seorang yang terbaik untuk mengendalikan portfolio kewangan atau ekonomi jika Putrajaya diterajui.

Rekodnya membangunkan PNB dari kosong hingga berbangunan tinggi di sebelah Bangunan Tabung Haji di Jalan Tun Razak di Kuala Lumpur adalah bukti dia boleh mengendalikan rancangan pembangunan ekonomi negara bagi menjadi rata-rata rakyat berdikari. Dia bukan saja pintar menjaga PNB dan Selangor, dia juga tidak rasuah.

Dia terkeluar dari PNB bukan kerana dia tidak pintar tetapi kepalanya tidak sama dengan kepala orang lain.

Jika Azmin juga bertanding DUN, bukan kerana hendak membuang Khalid dari Selangor, tetapi bagi menyediakan Selangor punya lebih dari seorang calon Menteri Besar.

Dua keadaan saja Khalid tidak menjadi Menteri Besar lagi. Pertama kalau dia kalah di DUNnya, Ijok. Kedua, kerajaan pusat Pakatan memerlukan dia di Putrajaya. Maka dalam keadaan seperti itu PKR mesti menyediakan calon yang sepadan bagi menggantikannya.

Azmin bukan sekadar calon yang sesuai bagi menggantikan Khalid sebagai Menteri Besar, tetapi Azmin juga bertanding Parlimen. Jika dia juga menang di Parlimen, dengan Dr. Wan Azizah tidak bertanding, siapa lagi orang PKR yang terkanan untuk menganggotai kabinet selain dari Anwar Ibrahim.

Khalid yang banyak dikritik itu ialah seorang yang tidak mudah dikelentong. Ketegasannya samalah dengan Tun Dr. Ismail dalam kabinet Tunku dan Tun Razak. Mukanya tidak pernah senyum. Para saudagar/pelobi Cina tak mahu didudukkan di sebelah Dr. Ismail di mana-mana majlis.

Mereka tidak suka kepadanya kerana dia mudah dikelentong dan kedua tak makan suap. Malah ada orang UMNO berpendapat Dr. Ismail calon yang lebih baik menggantikan Tunku dari Tun Razak. Jika dia menjadi Presiden UMNO selepas Tunku, UMNO tentulah tidak cincai.

Khalid mewarisi ketegaskan Dr. Ismail. Baiknya Khalid, dia tahu senyum. Dr. Islam tak senyum langsung. Tetapi mengapa orang menghormati Dr. Ismail? Kerana dia lebih suka bekerja dari keluar bersalam dengan orangramai di waktu bekerja.

Pada pandangan saya, dengan hutang negara yang bertimbun, rasuah yang menjolok mata, ekonomi yang tidak menentu, Putrajaya memerlukan seorang seperti Khalid. Kejayaannya membangunkan PNB dan menstabilkan kewangan Selangor yang gabra dalam masa lima tahun, adalah keajaiban, maka dia juga penting bagi memulihkan kewangan dan ekonomi negara dan keyakinan para pelabur.

Kedua-dua Khalid dan Azmin beertanding Parlimen dan DUN. Jika kedua-duanya menang kedua-dua kerusi, maka tiada siapa antara mereka yang terbuang. Kedua-duanya selamat jika Pakatan selamat.

1 ulasan:

Alias Dasuki berkata...

Ulasan yang TEPAT dan bersesuaian dengan masa kerana banyak yang keliru dengan perkembangan yang digembar-gemburkan berhubung Khalid & Azmin dikebelakangan ini. Tidak syak lagi Khalid merupakan anak didik Tun Ismail Ali yang ulong berpandukan integriti pembawaannya yang selari dengan didikan yang diterapkan oleh Tun Ismail kpd pegawai-pegawai kanannya di Bank Negara Malaysia semasa kami dibawah pimpinannya ditahun-tahun enam/tujuh puluhan dulu.