"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Ketahui Hubungkait Warna Air Kencing Dengan Tahap Kesihatan Badan Yang Perlu Anda Tahu

Tranungkite
Sudah pasti ramai antara kita perasan warna air kencing kita kadang-kadang jernih, kadang-kadang kuning, kadang-kadang kuning pekat dan ada juga yang bewarna gelap. Itu belum cerita warna air kecing ibu yang hamil.

Warna dan bau air kencing sebenarnya membawa makna kepada kesihatan kita. Buah pinggang adalah organ yang bertanggungjawab menghasilkan air kencing selepas ditapis dan warna kuning pada air kencing pula disebabkan oleh pigmen yang disebut urochrome Warna air kencing yang normal ialah kuning pucat.
Berdasarkan kajian, bagi seorang manusia normal, mereka memerlukan sekurang-kurang 8-10 gelas air masak sehari ? Ia penting untuk mengelakkan tubuh kita daripada dehidrasi. Maksud dehidrasi adalah satu keadaan di mana tubuh kita kekurangan air.
Baca lebih lanjut untuk mengetahui maksud warna air kencing:

Air Kencing Warna Jernih
Bermaksud air dalam tubuh anda lebih dari cukup. Ini adalah baik. Walaubagaimanapun air kencing warna jernih juga boleh disebabkan oleh penyakit Hepatitis dan Diabetes.

Air Kencing Warna Kuning Terang
Disebabkan oleh pengambilan supplement vitamin tambahan seperti Vitamin B2 dan Riboflavin. Jangan risau, warna air kencing seperti ini baik dan menunjukkan tubuh anda menggunakan vitamin dengan betul.

Air Kencing Warna Oren
Pengambilan ubat-ubatan tertentu menyebabkan kencing berwarna oren. Kencing berwarna oren juga boleh disebabkan oleh dehidrasi atau tubuh tidak cukup air. Kurangnya air dalam tubuh menyebabkan konsentrasi urochrome menjadi pekat.

Air Kencing Warna Kuning Gelap
Bermakna tubuh anda mengalami dehidrasi(kekurangan air) yang teruk. Sila minum air masak dengan segera.

Air Kencing Warna Hijau
Mungkin terdapat jangkitan pada pundi kencing. Jika berwarna hijau terang, ia disebabkan oleh Vitamin B berlebihan. Pewarna makanan juga boleh menukar warna air kencing kepada hijau. Bahkan makanan semula jadi seperti asparagus juga boleh menyebabkan kencing berwarna hijau.

Air Kencing Warna Biru
Kemungkinan ada jangkitan pada pundi kencing atau kerana Vitamin B dan Calcium berlebihan. Ubat-ubatan tertentu juga menjadi punca warna kencing biru.

Air Kencing Warna Coklat
Menunjukkan keadaan kesihatannya teruk. Jika air kencing anda berwarna coklat segeralah berjumpa doktor. Ini adalah tanda-tanda penyakit Hepatitis, penyakit buah pinggang, Hemolytic anemia dan lain-lain.

Air Kencing Warna Merah Pucat
Jika kencing berwarna kemerahan, kemungkinan ada darah dalam urin itu. Kehadiran darah itu mungkin disebabkan oleh jangkitan saluran kencing, batu karang, penyakit buah pinggang atau ketumbuhan pada pundi kencing.

Air Kencing Warna Kelabu (Grayish)
Boleh menjadi pelopor kepada batu karang. Batu karang biasanya bermula sebagai debu mikroskopik, tetapi juga begitu besar sehingga mereka tidak dapat dijelaskan apabila kesakitan membuang air kecil. Minum air yang mencukupi (dengan jus lemon jika perlu), senaman yang mencukupi dan mengambil vitamin tambahan boleh memberi manfaat. Jika anda mengalami sakit atau pedih semasa kencing anda lebih baik sebagai langkah berjaga-jaga, dan jumpa doktor.

Air Kencing Warna Putih Susu
Menunjukkan phosphaturia. Phosphaturia adalah satu tahap peningkatan garam fosfat dalam air kencing. Phosphaturia tidak semestinya berbahaya. Ia boleh merengsa dan dalam beberapa kes batu buah pinggang. Hubungi doktor anda sebagai langkah berjaga-jaga. Air kencing putih juga mungkin menandakan kebocoran atau limpahan sistem limfa untuk saluran buah pinggang atau kencing (chylurie). Ini terutamanya biasa di plasmacytoma hyperfosfaterurie dan mengekang. Air kencing keruh susu biasanya menunjukkan kepada pyuria (sel darah putih dalam air kencing)

Air kecing juga sering mengalami perubahan bau kerana sebab-sebab tertentu seperti

– Ubat-ubatan atau suplemen
– Makanan tertentu terutamanya asparagus. Asparagus terkenal dengan menyebabkan bau busuk, eggy atau “cabbagy” yang terhasil daripada sebatian sulfur dipanggil methyl mercaptan (juga terdapat dalam bawang putih).
– Jangkitan air kencing.
– Diabetes yang tidak terkawal diketahui boleh menyebabkan air kencing berbau dan mempunyai manis buah-buahan. Pada masa lalu, doktor akan diagnosis penghidap diabetes dengan menuang air kencing ke dalam pasir untuk melihat jika ia sudah cukup manis untuk menarik minat semut.

Bagi mereka yang membuang air sehingga 7 hingga 8 kali sehari adalah normal bergantung kepada jumlah air yang anda minum.

Peningkatan kekerapan kencing juga boleh boleh disebabkan oleh:

1) Pundi kencing terlalu aktif
2) Pengambilan kafein
3) Jangkitan saluran kencing
4) Cystitis celahan
5) Pembesaran prostat
6) Kencing manis.
7) Salah satu daripada beberapa penyakit neurologi.

Jom rujuk carta yang disediakan oleh Klinik Cleveland untuk lebih lanjut.

Tiada ulasan: