"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pelajar perempuan hantar gambar bogelnya kepada guru

George Town – Seorang gadis menghantar gambar bogel kepada guru sekolahnya yang dipercayai melatih pelajar itu sejak tiga tahun lalu.

Ibunya mengetahui perkara itu selepas terlihat beberapa keping gambar bogel di telefon gadis tersebut awal tahun ini.

Namun apa yang menjengkelkan Pengarah Eksekutif Pusat Kesedaran Wanita (WCC), Loh Cheng Kooi adalah guru tersebut masih lagi bekerja apabila beliau meneliti kes tersebut bulan lalu.

“Mana-mana guru disyaki melakukan penderaan seksual sepatutnya digantung kerja dengan serta-merta sementara menunggu siasatan pihak berkuasa.

“Ia seolah-olah guru itu melatih gadis tersebut selama beberapa tahun sebelum diketahui ibu bapanya,” kata Loh kepada pemberita selepas sesi pembentangan meja bulat Perbadanan Wanita Pulau Pinang mengenai ‘Perlindungan Kanak-Kanak di Malaysia’,” di Komtar pada Isnin.

Loh berkata guru itu kononnya mengakui kesalahannya apabila dipanggil untuk memberi penjelasan tetapi tiada tindakan diambil Jabatan Pelajaran Negeri.

“Dia harus dipecat serta-merta selepas mengaku melakukan jenayah dan siasatan perlu dilakukan dengan segera.

“Seorang guru yang disyaki melakukan penderaan seksual mesti dijauhkan daripada kanak-kanak tetapi ini tidak berlaku di sini,” kata Loh.

Turut hadir pada sesi perbincangan itu adalah Pengerusi Jawatankuasa Belia & Sukan, Pembangunan Wanita, Keluarga & Komuniti dan Kesenian, Ahli Parlimen Bukit Mertajam Steven Sim, Ahli Parlimen Kulai Teo Nie Ching dan Ahli Parlimen Ampang Zuraida Kamaruddin.

Loh berkata Kementerian Pendidikan perlu mempunyai prosedur operasi standard (SOP) apabila ia melibatkan kes penderaan seksual kanak-kanak di sekolah.

Katanya, buat masa ini, seorang guru yang didakwa melakukan perbuatan terkutuk itu masih dibenarkan bekerja sementara menunggu siasatan pihak berkuasa.

“Memindahkan guru itu ke sekolah lain juga tidak menyelesaikan masalah kerana ia adalah seperti memindahkan masalah ini ke tempat lain,” katanya.

Loh mendakwa Jabatan Pelajaran Negeri telah dimaklumkan mengenai kejadian itu dan ibu bapa kanak-kanak itu dimaklumkan bahawa jabatan tersebut akan menyerahkan kes itu kepada pihak polis jika mereka membuat laporan.

Beliau berkata ibu bapa kanak-kanak itu tidak membuat laporan polis kerana bimbang insiden tersebut akan memberi kesan negatif terhadap anak perempuannya.

“Gadis itu hanya mengambil masa sekejap untuk pulih kerana dia merasakan itu bukan kesilapan guru tersebut kerana dia yang menghantar gambar bogelnya.

“Kita terpaksa meyakinkan gadis itu bahawa ia adalah kesilapan gurunya,” kata Loh.

Pengarah Jabatan Pelajaran Negeri Pulau Pinang Shaari Osman ketika dihubungi berkata pihaknya hanya menerima surat aduan pada minggu lalu mengenai perkara itu.

Beliau berkata siasatan masih dijalankan dan siasatan awal menunjukkan guru itu turut memberi tuisyen kepada pelajar tersebut.
-mStar

Tiada ulasan: