"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

9 Kesan Sampingan Bahaya Makan Buah Durian

Ttranungkite

Durian adalah buah yang lazat tetapi ada segelintir orang yang tidak menyukai durian disebabkan oleh baunya yang menyengat. Isi durian sangat lembut sesuai untuk dipadukan dengan makanan dan minuman. Namun siapa sangka di sebalik kelazatannya, durian boleh menjadi sangat berbahaya bagi kesihatan. Untuk orang tertentu, durian tidak digalakkan untuk dimakan.

Durian buah yang berkhasiat, vitaminnya yang banyak sangat bermanfaat bagi tubuh. Namun di sebalik kelazatan durian menyimpan kesan yang boleh menyebabkan kematian. Malangnya tidak semua masyarakat tahu akan bahaya dan kesan sampingan dari durian.

Durian Menyebabkan Kolesterol Tinggi

Bahaya dan kesan sampingan buah durian yang pertama adalah menyebabkan kolesterol tinggi. Durian mengandungi kolesterol yang sangat tinggi. Bagi orang yang sebelum ini mempunyai riwayat kolesterol sebaiknya jangan mengambil durian secara berlebihan. Memakan durian secara berlebihan boleh menyebabkan kadar kolesterol naik.

Durian Menyebabkan Diabetes

Kandungan glukosa yang tinggi dalam durian boleh memacu kenaikan kadar gula darah, sehingga risiko terkena diabetes semakin besar.
Pesakit diabetes tidak boleh memakan durian secara berlebihan. Kandungan glukosa di dalam durian boleh menaikkan kadar gula darah pesakit diabetes lebih cepat dibandingkan dengan glukosa di dalam gula pasir.

Durian Menyebabkan Kematian Janin

Janin yang ada di dalam kandungan tidak mampu menahan panas yang berlebihan. Jika wanita hamil memakan durian, kesan di perut akan panas. Panas berlebih akan mencetuskan kematian janin. Buat ibu hamil sebaiknya menghindari atau meminimakan pengambilan durian

durian bahaya

Durian Menyebabkan Penyakit Jantung

Penyakit jantung boleh disebabkan oleh pengambilan durian secara berlebihan. Penyakit jantung yang dialami akan lebih buruk dengan pengambilan durian yang berlebihan. Alkohol dan kandungan kolesterol yang tinggi pada buah durian membuat degupan jantung pesakit jantung terpacu lebih cepat lagi..

Durian Menyebabkan Kematian Pada Pesakit Hipertensi (WAJIB INGAT)

Orang yang menghidap tekanan darah tinggi biasanya mempunyai komplikasi dengan penyakit jantung. Kandungan alkohol yang ada di dalam buah durian mampu menaikkan tekanan darah pesakit hipertensi. Tekanan darah naik akan mencetuskan degupan jantung lebih cepat dan diserang penyakit jantung secara mendadak. Tekanan darah seseorang yang sering berada di atas tekanan 200 akan membuat dirinya terdedah terkena penyakit jantung. Jika tekanan darah dan jantung menyerang secara serentak, kesan kematian boleh terjadi padanya.

Menyebabkan Kematian Jika Dicampurkan Dengan Minuman Beralkohol

Kandungan alkohol yang ada di dalam durian akan menyebabkan kematian jika bertemu dengan alkohol dalam minuman keras. Alkohol yang bertemu dengan alkohol akan menghasilkan sulfur atau belerang. Sulfur yang masuk ke dalam tubuh seseorang akan menurunkan metabolisme dan sistem imun seseorang, bahkan jika jumlah sulfur yang masuk ke dalam tubuh sangat banyak akan menyebabkan kematian.

bahaya durian

Masalah Pencernaan Hingga Kematian

Pengambilan durian tidak boleh diiringi dengan minuman seperti kopi dan alkohol. Kopi merupakan minuman pencetus tekanan darah tinggi. Kerap mengambil durian bersama kopi akan membuat seseorang terkena penyakit komplikasi. Durian juga tidak boleh dicampurkan dengan soda sebab jika ia sering dilakukan akan membuat seseorang terkena gangguan pencernaan. Masalah pencernaan dalam jangka panjang akan membuat usus dan perut terluka bahkan berlubang.

Durian Menyebabkan Penyakit Ginjal

Di dalam durian terdapat zat ethanol, methanol dan juga ethyl metacrylate serta kompaun berupa sulfur atau belerang. Bahaya etanol dan metanol juga sudah sangat membimbangkan bagi kesihatan. Untuk pesakit buah pinggang, semua bahan-bahan tersebut sangatlah tidak baik untuk buah pinggang kerana buah pinggang yang sudah sakit tidak dapat menghuraikan semua bahan tersebut. Akibatnya prestasi buah pinggang terbeban dan prestasi buah pinggang menurun dari 40 peratus menjadi 35 peratus.

Bahaya Buah Durian menyempitkan Pembuluh Darah

Kompaun berupa alkohol dalam durian boleh menyebabkan penyempitan saluran darah di dalam otak. Pembuluh darah menyempit membuat oksigen tidak dapat disalurkan ke otak secara maksimum, akibatnya strok menyerang.

Tips Pengambilan Buah Durian

Jangan takut untuk mengambil buah durian. Bagi anda yang sihat dan mengambil durian asal tidak berlebihan tidak akan memberikan apa-apa kesan. Selain itu ada beberapa cara yang boleh menghindarkan anda dari kesan sampingan durian, caranya adalah berikut ini:

-Minum Air putih sebanyak-banyaknya sehabis memakan durian, jangan meminum air yang berwarna.
-Manfaatkan rongga pada kulit durian. Isi rongga yang ada menggunakan air. Biarkan beberapa saat, lalu minum airnya. Cara ini bermanfaat untuk menghilangkan bau durian pada mulut dan juga boleh mengawal tekanan darah seseorang. Jika cara ini tidak dilakukan, banyak yang mengeluh pening sehabis makan durian meskipun kuantitinya sedikit.
-Pengambilan manggis sehabis memakan durian. Kandungan vitamin pada manggis dapat meneutralkan kesan daripada durian.
-Tidak memakan secara berlebihan.
-Tidak pengambilan daging berlemak tinggi setelah santap durian.

Memandangkan kesan sampingan buah durian sangat berbahaya, sebaiknya anda tidak mengambil durian jika anda mengalami penyakit di bawah ini:

-Hipertensi / Tekanan Darah Tinggi
-diabetes
-penyakit Jantung
-buah pinggang
-kencing Manis
-radang Usus
-asid urik tinggi
-kolesterol Tinggi
-Ibu Hamil (jangan banyak banyak)

Tiada ulasan: