"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kota Bharu di bawah PAS, tikus dan kucing hidup ‘harmoni’, sindir Mat Sabu

Aedi Asri
PETALING JAYA: Betapa berjayanya pemerintahan PAS di Kelantan sehingga kucing dan tikus pun hidup dengan “harmoni”, kata Mohamad Sabu dalam ulasan sinisnya terhadap mereka mendakwa mendokong Islam tetapi gagal mengamalkan nilai seperti kebersihan yang dititik beratkan agama.

Bekas timbalan presiden PAS itu mempersoalkan tahap kebersihan di negeri “serambi Mekah” itu, dan berseloroh saiz tikus di bandar Kota Bharu sudah hampir sama dengan kucing.

Keadaan itu turut terpancar di negara penduduk Islam lain, kata presiden Amanah itu, menunjukkan betapa umat Islam zaman ini tidak lagi menonjolkan nilai Islam yang menganggap kebersihan sebahagian daripada iman.

“Jika ke Kaherah, anda boleh hidu bau hancing di jalan sekitar Universiti Al-Azhar. Jadi apa gunanya menghasilkan ribuan agamawan setiap tahun?” soalnya dalam wawancara bersama FMT baru-baru ini.

“Kebersihan dan alam sekitar amat diutamakan dalam Islam, tetapi tidak diamalkan,” kata Presiden Amanah itu dalam wawancara bersama FMT.

Mohamad yang mesra dengan panggilan “Mat Sabu” berpendapat umat Islam zaman ini di peringkat paling bawah peradaban dunia.

Beliau memberi contoh kota suci penganut Katolik, Vatican City, yang menurutnya sangat terjaga kebersihannya.

“Saya masuk ke gereja dan tempat kuliah, pergi ke bandarnya. Mana bandar umat Islam yang dapat atasinya dari segi kebersihan?” soalnya, sambil menamakan bandar universiti Iran, Mashhad, sebagai antara bandar Islam yang bersih dan menandingi Vatican City.

Umat Islam terperosok

Mat Sabu berpandangan umat Islam kini pada tahap terburuk dalam sejarah, ketinggalan serba-serbi dengan masyarakat bukan Islam.

“Apabila disebut negara Islam, kita terbayangkan pemimpin yang kaya raya, diskriminasi terhadap wanita dan ramai pelarian. Apakah ini Islam?

“Masyarakat kita pula lebih mengutamakan label – Islam atau tidak, bukannya soal rasuah atau salah guna kuasa. Bagi mereka, tidak mengapa pemimpinnya rasuah asalkan Islam, berbanding pemimpin bersih yang bukan Islam,” katanya.
Beliau membandingkan sikap itu dengan masyarakat Korea Selatan, yang baru-baru ini mengadakan demonstrasi sehingga menyebabkan presidennya Park Gyeun Hye berundur kerana dakwaan salah guna kuasa.

“Dari segi ini, orang Korea Selatan lebih berakhlak Islam berbanding umat Islam di Malaysia,” katanya.

Ini bukanlah kali pertama beliau meluahkan kekecewaannya.

Pada program Himpunan 365#BebasAnwar Februari tahun lalu, beliau mengenepikan pendekatan jenaka yang sinonim dengan setiap ceramahnya, dengan “mengamuk” melemparkan mikrofon.

Ketika itu, beliau meluahkan kekecewaan kerana merasakan rakyat Malaysia takut bersuara dalam isu yang melibatkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak seperti 1MDB dan derma RM2.6 bilion.

Namun bukan semuanya negatif, kata Mat Sabu.

Beliau yakin kini giliran umat Islam untuk bangkit kembali menerajui dunia.

“Barat sudah mencapai kemuncak, dan kini bergelut dengan masalah dan isu. Umat Islam dalam keadaan paling bawah, dan tidak boleh merosot lagi,” katanya.

Reformasi gerakan Islam

Untuk itu, katanya, gerakan dan parti Islam seluruh dunia perlu membuat reformasi menyeluruh terhadap pendekatan dan perjuangan mereka.

“Gerakan dan parti Islam telah gagal mengutarakan Islam sebenar, lebih menumpukan soal hukum dan bukan tadbir urus yang baik,” katanya yang mengkritik golongan ulama yang tidak menjadikan isu rasuah dan salah guna kuasa pemimpin sebagai perjuangan utama.

Katanya, antara kegagalan utama gerakan Islam adalah tidak dapat berhadapan dengan wacana demokrasi dan keadilan terutama selepas mendapat kuasa.

Beliau memberi contoh kerajaan pasca-revolusi di Mesir yang dipimpin tokoh Ikhwanul Muslimin Mohamed Morsi yang akhirnya jatuh.

Mat Sabu berkata, reformasi gerakan Islam dapat dilihat di Tunisia, apabila Ennahda yang sealiran dengan Ikhwanul Muslimin, kini tidak lagi memakai label “Islamis”, sebaliknya “Demokrat Muslim”.

Gerakan Islam di Indonesia seperti Nahdatul Ulama pula dilihat sebagai model kepada pembawaan Islam yang sesuai dengan rantau Nusantara, dan giat melawan pengaruh ekstremisme di sana, kata Mat Sabu.

Menurutnya, kegagalan gerakan Islam sebelum ini akan menjadi pengajaran buat Amanah dalam menjadi parti berasaskan Islam yang mampu menjawab persoalan dan mendukung nilai semasa.

Antara nilai tersebut adalah soal penyelewengan dan rasuah dan prinsip keadilan kepada semua pihak.

“Amanah tidak akan mengulangi kesilapan rakan-rakan yang lalu. Kenapa kita tinggalkan perjuangan ini kepada mereka yang digelar ‘kiri’ dan ‘liberal’?

“Bukan Islam ini tidak baik, tetapi ajarannya tidak diamalkan orang Islam sendiri. Tugas kita adalah mengembalikan nilai-nilai ini dalam masyarakat Islam,” katanya.
-fmt
Menurut Exco perbandingan bilangan kes antara 2015 dan 2016 menunjukkan peningkatan sebanyak 112.37%.

Tiada ulasan: