"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Dr Mahathir tetap bersama Anwar, tak perlu ‘U-turn’ lagi, katanya

FMT Reporters 
PETALING JAYA: Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini mengakui beliau membuat “pusingan U” seperti yang kerap didakwa pemimpin Barisan Nasional (BN), sambil berkata tindakan seperti itu tidak lagi perlu dilakukan kerana sudah menemui rakan kongsi sesuai iaitu Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Bekas perdana menteri itu berkata beliau memilih parti pembangkang dan bekas seteru politiknya itu untuk menjatuhkan pentadbiran Datuk Seri Najib Razak dan pelbagai salah laku yang disifatkannya sebagai “jembalang”.

“Saya dapati ada persamaan dengan parti-parti pembangkang yang menentang Umno dan BN. Terdapat juga persamaan dengan Anwar Ibrahim. Saya dan Anwar boleh bekerjasama setelah saya U-turn,” tulis Dr Mahathir dalam blognya hari ini.

Menurutnya, gandingan mereka berdua “bersama dengan yang lain-lain” akan menjatuhkan kerajaan dipimpin Najib “yang mundur, korup dan kleptokratik”.

“Itu objektif saya bekerjasama dengan Anwar. Tidak perlu U-turn lagi. Ianya telah pun berlaku,” kata Dr Mahathir.

Minggu lalu, Najib mendakwa Dr Mahathir berbaik-baik dengan Anwar kerana bimbang bekas timbalannya itu akan memberikan keterangan dalam pendengaran Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) mengenai skandal tukaran wang asing (forex).

Suruhanjaya itu diumumkan Kabinet bagi menyiasat kerugian berbilion dolar dialami Bank Negara Malaysia ketika pentadbiran Dr Mahathir, yang menyandang jawatan perdana menteri selama 22 tahun sehingga 2003.

Dr Mahathir hari ini menolak dakwaan beliau takut dengan keterangan Anwar, sebaliknya berkata RCI itu hanya bertujuan “mencari kesalahan saya”.

“RCI ke atas urusniaga matawang Bank Negara lebih 30 tahun dahulu bukan untuk mencari keadilan tetapi jelas satu usaha terdesak Najib untuk menutup mulut pengkritiknya. Ia tidak akan berjaya.”

Tiada ulasan: