"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Meterai perjanjian baru dengan PKR dan DAP jika Pas mahu dilihat bermaruah - Datuk Mahfuz Omar

MALAYSIA DATELINE
Pas harus memeterai perjanjian baharu dengan PKR dan DAP jika mahu dilihat bermaruah untuk terus berada dalam kerajaan Selangor, kata ahli Parlimen Pokok Sena Datuk Mahfuz Omar.

Beliau berkata, jika Pas tidak berbuat demikian parti itu akan terus dilihat mahu mengambil kesempatan dan peluang berada dalam kerajaan Selangor.

Mahfuz Omar"Rakyat memahami bahawa yang 'menceraikankan' hubungan kerjasama politik dengan PKR dan DAP ialah Pas oleh itu saya tidak mahu lihat 'parti saya' dan sahabat-sahabat saya dari 'parti saya' akan terus ditertawakan rakyat dan dilihat mahu ambil kesempatan dan peluang berada dalam kerajaan Selangor.

"Sedangkan Pas telah isytihar akan menentang PKR dan DAP pada PRU14 nanti," kata Mahfuz dalam kenyataan.

Beliau berkata demikian mengulas kenyataan Pas Selangor bahawa rakyat memberi mandat kepada Pakatan Rakyat (PR) yang turut disertai Pas dalam PRU13 di negeri itu.

Menurut Mahfuz, PR adalah tahaluf siyasi tiga parti iaitu Pas, PKR dan DAP selepas PRU12 yang mengangkat kemenangan parti pembangkang sehingga dapat menguasai beberapa negeri.

Kesinambungan kerjasama antara tiga parti atas suara PR terus terjalin hingga kepada penyertaan dalam PRU13 yang lalu.

Namun jelasnya, tahaluf siyasi ini terungkai satu demi satu apabila Pas mengambil keputusan rasmi memutuskan hubungan dengan DAP melalui muktamarnya di Kuala Selangor dan disahkan pula oleh Majlis Syura Ulamak Pas.

Ini katanya berlaku walaupun dalam masa yang sama pimpinan Pas masih mempertahankan kedudukan dalam kerajaan PR Selangor atas alasan PR masih wujud kerana Pas bekerjasama dengan PKR.

"Akan tetapi dalam keadaan ikatan hubungan masih terjalin di Selangor, terkini 'parti saya' juga telah memutuskan hubungan dengan PKR melalui keputusan muktamar di Kedah dan disahkan pula oleh Majlis Syura Ulamak.

"Ya, betul mandat rakyat pada PRU13 untuk PR tetapi persoalannya bagaimana pula pimpinan Pas mahu menghalalkan kehadiran keberadaan PAS dalam pentadbiran Kerajaan Negeri Selangor sedangkan kerjasama politik dengan gabungan suara parti-parti pembangkang yang bersama sertai PRU13 atas sudah terlerai dan ditamatkan oleh Pas?" soalnya.

Beliau juga berkata, jika dahulunya Pas berhujah bahawa mereka boleh terus berada dalam kerajaan negeri kerana masih mempunyai hubungan dengan PKR, kini parti itu juga memutuskan hubungan PKR.

"Senario kini hanya yang masih ada kerjasama dari PR terdahulu ialah PKR dan DAP sahaja.

"Hujah Timbalan Presiden PKR, Datuk Seri Azmin Ali yang juga MB Selangor ada kebenarannya juga kerana masih lagi mengharapkan kerjasama dengan 'parti saya' iaitu Pas untuk dapat berjalan terus dan terjalin semula," katanya.

"Jika pembangkang kususnya Pas mahu dihormati rakyat dan parti lawan mestilah sentiasa 'subur mekar' dengan amalkan sikap 'serumpun bak serai, sesusun bak sirih'," katanya.

Tiada ulasan: