"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Ibu dakwa anaknya ditampar, ditendang guru

Kota Kinabalu – Seorang ibu yang mendakwa anaknya ditendang dan ditampar oleh guru kerana lewat ke kelas, berharap sekolah berkenaan akan menggunakan cara lain untuk mendidik pelajar.

Suri rumah berusia 56 tahun dari Tawau itu mendakwa anaknya yang berusia 10 tahun mengalami kecederaan di betis selepas dipukul oleh gurunya Isnin lepas.

“Saya diberitahu, bahawa cikgu berkenaan telah menendang dan menampar anak saya kerana dia lewat ke kelas dan lupa membuat kerja sekolah.

“Tiada ke cara lainkah yang boleh digunakan selain keganasan?” tanya beliau.

Ibu pelajar itu berkata, anaknya dibawa ke hospital untuk pemeriksaan selepas mengadu kakinya sakit dan sukar untuk berdiri.

“Doktor mengesyaki kakinya mengalami keretakan dan telah membalutnya,” ujarnya, sambil menambah balutan itu dibuka selepas doktor membuat pemeriksaan X-ray.

Ibu yang tidak mahu dikenali itu, membuat laporan polis pada Selasa dan berharap Jabatan Pendidikan akan mengambil tindakan lanjut.

Menurutnya, guru berkenaan, yang berusia 32 tahun dan merupakan bapa kepada dua anak, serta guru besar sekolah telah meminta maaf kepadanya.

“Tetapi, adakah meminta maaf cukup untuk memastikan keganasan seperti ini tidak berulang lagi?” katanya.

Timbalan Ketua Polis Tawau, Asisten Komisioner Fadil Marsus berkata, mereka akan menyiasat kes ini.

“Kami akan memanggil para guru, guru besar dan saksi lain untuk mendapatkan kenyataan dari mereka,” katanya
-kualalumpurpost

Tiada ulasan: