"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Tidak adil Maszlee sahaja letak jawatan, kata penganalisis

Mohamad Fadli dan Nur Hasliza Mohd Salleh
PETALING JAYA: Seorang penganalisis politik berpandangan tidak adil Maszlee Malik seorang sahaja meletak jawatan, sedangkan terdapat beberapa menteri lain yang turut mencetuskan kontroversi sehingga memberikan imej tidak baik kepada kerajaan.

Timbalan Pengarah Akademi Pengajian Melayu Universiti Malaya, Awang Azman Awang Pawi berkata menteri lain dalam kerajaan pimpinan Pakatan Harapan (PH) juga perlu ditukar portfolio atau digugurkan.

“Mengejutkan cuma Maszlee sahaja meletak jawatan sedangkan berdasarkan suara ketidakpuasan hati rakyat, terdapat beberapa menteri lain yang sering menjadi topik perbualan atas kontroversi yang mereka cetuskan.

“Sekiranya hanya Maszlee digugurkan, beliau boleh disifatkan sebagai `kambing hitam’ kepada pemerintahan PH,” katanya kepada FMT.

Maszlee dalam sidang media semalam mengumumkan peletakan jawatan sebagai menteri pendidikan berkuatkuasa hari ini.

Beliau berkata keputusan itu dibuat atas nasihat Perdana Menteri, Dr Mahathir Mohamad.

Menurut Awang, tindakan Maszlee itu dilihat memberi kemenangan kepada pembangkang dan membenarkan persepsi negatif rakyat terhadap kerajaan selama ini.

Beliau berkata sikap kerajaan yang terlalu terbuka sangat berisiko
dan boleh menyebabkan ketidakstabilan jika tidak ditangani dengan baik.

“Ada beberapa isu lain yang turut diperkatakan seperti perpaduan negara, pemulihan ekonomi yang sangat perlahan, pencemaran alam sekitar, peluang pekerjaan yang semakin sukar, perumahan rakyat, ekonomi merudum dan pembangunan luar bandar yang perlahan.

“Harapan rakyat tinggi tetapi perubahan perlahan. Jadi sekiranya perkara ini berterusan tidak mustahil desakan demi desakan akan terus berlaku,” katanya.

Awang berkata rakyat juga mahukan peralihan kuasa perdana menteri dipercepatkan agar dapat memberikan momentum baru kepada kerajaan dan rakyat.

“Peralihan kuasa akan memberikan keyakinan baru kepada Kabinet PH dan peluang PH melakukan ‘damage control’ akan lebih menyeluruh,” katanya.

Sementara itu, Azmi Hassan dari Universiti Teknologi Malaysia berkata keputusan Maszlee untuk meletak jawatan adalah tindakan tepat kerana beliau sebelum ini hanya menjadi bahan ketawa.

Beliau berkata berdasarkan undian beberapa portal media, Maszlee berada pada kedudukan 3 terendah dari segi penilaian umum.

“Bukan Maszlee sahaja, terdapat beberapa menteri lain yang saya lihat jika mereka terus berada dalam Kabinet, ia akan menyukarkan Mahathir untuk melakukan apa jua kerja yang sepatutnya dilakukannya.

“Jadi saya fikir apabila Maszlee meletak jawatan, beliau tahu apa yang beliau buat dan saya fikir ia adalah isyarat kepada menteri lain juga,” katanya.

Tiada ulasan: