"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Tak ada masalah, 'PH jalan terus' - Anwar

Di tengah-tengah gesaan Amanah dan DAP untuk "pelarasan semula (reset) politik" atau "gabungan besar," Presiden PKR Anwar Ibrahim percaya semuanya baik-baik sahaja bagi Pakatan Harapan.

Bercakap kepada pemberita di Alor Setar, Kedah hari ini, Anwar berkata Presiden Amanah Mohamad Sabu dan Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng telah memaklumkan hal tersebut kepadanya.

"Dia suruh saya bawa dalam mesyuarat. We move on (jalan terus)...

"Tiada masalah. PH boleh undang yang lain. Kita akan bawa dalam mesyuarat," katanya.

Anwar bercakap kepada wartawan selepas bertemu dengan akar umbi parti. Menurut Anwar, dia telah mengingatkan akar umbi mengenai PKR yang berteraskan Melayu Islam tetapi juga berbilang kaum, bersama misi untuk membasmi rasuah dan menegakkan keadilan.

Anwar tidak menjawab pertanyaan berulang kali yang diajukan kepada: "Adakah anda masih memiliki nombor?"

Ketika ditanya apakah dia yakin akan menewaskan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin pada PRU15, Anwar menjawab: "Diharapkan dapat ditumbangkan segera."

Pada 23 September Anwar berkata memiliki nombor untuk menumbangkan Muhyiddin. Bagaimanapun, ketika Dewan Rakyat bersidang dari Oktober ke pertengahan Disember lalu, jelas Muhyiddin mempunyai sokongan majoriti ahli parlimen.

Selepas itu, muncul tuntutan supaya dilakukan "pelarasan semula (reset) politik" atau "gabungan besar" yang menurut Mohamad dan Lim perlu untuk merapatkan saf serta kekuatan pembangkang.

Gabungan PH - yang terdiri daripada PKR, DAP dan Amanah - kelihatan tidak memiliki hubungan baik dengan Muda, Pejuang, Parti Sarawak Bersatu dan Warisan yang secara kolektif mempunyai 16 anggota Parlimen.

Tokoh-tokoh Amanah dan DAP baru-baru ini menggesa PKR untuk menjalin hubungan erat dengan parti-parti pembangkang yang lain, walaupun itu bermakna Anwar perlu berdamai dengan Dr Mahathir Mohamad.

Tiada ulasan: