"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Surat terbuka kepada Presiden AMANAH dan saf kepimpinan

Kepada Ayahnda Abg Mat, Kepimpinan AMANAH serta rakan2 dan Sahabat².

Assalamualaikum Warohmatullah Hiwabarokatuh

Saya Aqila Umairah Binti Khan sebagai ahli Amanah dan sayap AWAN dalam parti Amanah terpanggil ingin membuat sesikit teguran/pandangan/cadangan kepada kepimpinan.

Aqila jarang membuat teguran secara terbuka malah lebih kepada Silent Reader atau CCTV dalam melihat kemelut politik muktahir ini kerana sebagai ahli parti yang akur keputusan parti sebelum menjadi kerajaan, selepas menjadi kerajaan dan kembali menjadi pembangkang kami tetap setia dengan mulia wadah ini.

Saya antara yang terawal menyertai AMANAH dan sebelumya PASMA kerana mahu melihat dinamika politik negara yang lebih inklusif, prograsif mengikut neraca Politik Siyasah sebenar menuntut agar politik jummud dan extrime perlu di ketepikan.

Ramai yang menyertai AMANAH kerana dipimpin oleh pemimpin2 Senior walaupun parti baru setahun jagung. Kepimpinan selalu mengigatkan supaya kita mengikis sifat jummud dan wala mengkhinzir buta.

Atas ijtihad politik yang lebih inklusif memilih supaya sifatnya berbeza berbanding parti sejarah (malas nak ulas bab parti sejarah)

Jika di selusuri sejarah awal penubuhan, ketika bergelar pembangkang kita TEGUH bersama membuat keputusan, apa juga perancangan di bincangkan daripada bawah sehingga ke peringkat tertinggi parti.

Tidak kurang juga pandangan² Ulama seperti Ust Ahmad Awang dan Ust Ghani sebagai rujukan.

Malah kenyataan RASMI parti hanya di keluarkan oleh SU Parti Pakngah Anwar Tahir. Tetapi Sekarang 360⁰ berubah .

Sekarang amat² berbeza. Banyak keputusan, kenyatan media, kenyataan parti tidak melalui saluran, ada yang keluar drpd presiden parti tanpa membuat perbincangan dengan Majlis Tertinggi Parti,

Tidak melalui lagi SUA parti, malah yang menyedihkan kami, parti kini langsung tidak merujuk kepada Ulama yg ada dlm parti.

Apa fungsi mereka sekarang bagi parti?seolah² mereka terus di pinggirkan begitu sahaja. tidak kira lagi kejadian memalukan parti dalam pengundian menolak bajet kerajaan tebuk atap? ada yg bangun ada yg duduk.

Perancangan pincang dan tidak sistematik mengambarkan sistem penyampaian parti hancur.

Teguran Dato Husam juga tidak di ambil serius dan diambil kira. Presiden kebanyakkannya membuat keputusan hanya berbincaang dgn SUA DAP tetapi tidak dengan parti

Sehinggakan beliau merajuk dan meletak jawatan sebagai Naib Presiden Parti. Apa guna parti mempunyai MT tetapi lebih banyak berbincang dengan parti lain dalam membuat keputusan parti?

Yang terbaru kenyataan bersama presiden parti dan SUA DAP saudara Lim Guang Eng. Media dahulunya mesra Pakatan kini dilihat mula memetik berita dengan tajuk mengelirukan dan merugikan parti.

Malah boleh mengguris perasaan sahabat kita yang dahulunya bersama² berjuang menentang Kleptokrasi kuno sehingga terpenjara dan di inaya berulang kali. tidak salah hendak membuat keputusan tetapi berbincanglah dengan parti.

Jangan menambah dan membuatkan ahli menjadi keliru dengan setiap keputusan parti melalui hanya melalui kenyataan prasiden parti. Kami ahli di ajar jangan wala membuta tuli dalam sebarang hal.

Sikap Pemimpin juga di lihat tidak mengindahkan percakaran antara CT Amanah dan CT sahabat² lain. Tiada Arahan supaya ia di hentikan malah di lihat seolah² merelakan percakaran ini berterusan.

Masing² menghala senjata ke arah sesama sendiri dengan laras bahasa yang dilihat bukan bahasa yang baik² lagi. Maki hamun dan mengelar sesama rakan sekutu sudah melampaui semangat persahabatan sehingga saya lihat benarkah mereka sahabat atau seteru?

Pemimpin harus TEGAS mengawal ahli jika di biarkan berterusan kita bakal mencipta musuh dalam pakatan bukan menambah kawan. kini siapakah musuh kita sebenarnya? ahli pun dah keliru.

Saya menyeru kawan2 dan kepimpinan kembali muhasabah, kembali melihat bagaimana susah payah kita membina parti ini, mengikat persahabatan, memupuk persefahaman, meperkukuhkan Pakatan Harapan sepertimana semangat kita mula2 bina dahulu.

Usah di cari jurang perbezaan kerana perbezaan tetap akan wujud. jika kita cari titik persamaan, jurang yang luas kita boleh rapatkan. Bulatkan tekad, Kuatkan kesatuan. kita bakal berdepan cabaran PRU 15. jika iktibar ini tidak di peduli jangan gundah, kita kekal sebagai pembangkang lagi dan jgn bermimpi nak tawan putrajaya.

Daripada ‘Abdullah bin ‘Umar RA menceritakan bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Seorang Muslim adalah saudara terhadap Muslim (yang lain), dia tidak boleh menganiaya dan tidak akan dianiaya oleh orang lain. Sesiapa yang melaksanakan hajat saudaranya, maka Allah SWT akan melaksanakan hajatnya. Sesiapa yang melapangkan kesusahan seseorang Muslim, maka Allah SWT akan melapangkan kesukarannya pada hari kiamat. Sesiapa yang menutupi aib seseorang Muslim, maka Allah SWT akan menutup aibnya pada hari kiamat.” (Hadith riwayat al-Bukhari, No.2442, 6901, Muslim, No.2580)

Wallahuaklam

Aqila Umairah Khan.

Tiada ulasan: