"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

‘Bukan isu Muhyiddin jadi PM tapi PN langgar sistem’

ARIF ATAN

Pendirian menolak kerajaan Perikatan Nasional (PN) bukan kerana isu seperti Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri.

Ahli Jawatankuasa Pimpinan AMANAH Nasional, Ustaz Ridzwan Abu Bakar berkata, perkara paling penting ialah PN melanggar sistem demokrasi di negara ini.

“Kita menentang PN bukan bermula dengan isu anak saudara siapa entah pergi berkahwin dengan warganegara India. Bukan.

“Kita bertembung dengan PN juga bukan kerana isu hiliran seperti tidak terima Muhyiddin jadi Perdana Menteri (PM).

“Isunya ialah Muhyiddin jadi PM tidak ikut sistem. Samalah dengan analogi bawa lari anak dara orang kemudian berkahwin di Siam.

“Bukan masalah sah atau tidak sah. Masalahnya, langgar sistem menyebabkan ada yang terluka.

“Ada yang tercalar (perasaan). Ada yang sampai bertahun tidak boleh jumpa ibu bapa mentua,” katanya dalam Tanwir Politik anjuran AMANAH Kawasan Bukit Gelugor di Pulau Pinang malam tadi.

Menurut Ustaz Ridzwan, hal seperti itulah dialami PN dalam berdepan PN pada masa ini sejak akhir Februari lalu.

Tegasnya, PN ditolak kerana telah menganggu sistem yang kemudiannya mendatangkan pelbagai akibat.

“Dia (PN) hancurkan sistem. Sejak merdeka kita setuju kerajaan dipilih menerusi cara demokrasi berparlimen dan Raja Berperlembagaan.

“Sistem itulah yang disepakati sejak daripada Pilihan Raya Umum pertama 1955 hingga PRU-14 dua tahun lalu,” ujarnya lagi.

Tiada ulasan: