"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Umno bimbang, senjata kebangsaan totok makin terhakis

Zolkharnain Abidin
Walau pun ini bukan kali pertama, tetapi menerujakan. Malam tadi saya berceramah bersama dua penceramah Cina dan seorang penceramah India. Kedua-dua penceramah Cina itu adalah exco kerajaan negeri Kedah. Penceramah India pula siapa lagi kalau bukan Goby.

Kami berceramah di Kulim, kawasan MP yang lompat itu. Kesemua penceramah mendesak MP itu meletak jawatan. Bagi kami, MP itu adalah pengkhianat. Pengkhianat tidak layak mewakili rakyat di parlimen.

Sama ada MP itu akan meletak jawatan atau tidak, itu bukan persoalan pokok. Paling penting ialah rakyat disedarkan bahawa pemimpin seperti itu tidak diperlukan.

Rakyat perlu dididik dengan suatu kefahaman bahawa mereka bertanggungjawab memilih pemimpin yang tidak khianat. Mereka yang menaikkan pemimpin itu dan mereka juga yang berhak menurunkannya.

MP itu orang Melayu. Ramai pendengar ceramah, bahkan hampir keseluruhannya adalah orang Melayu. Kedua-dua penceramah Cina itu menghentam MP berkenaan. Begitu juga dengan Gobi.

Didapati orang Melayu tidak marah walau pun orang sebangsa mereka dihentam oleh orang bangsa lain. Mereka menyambut baik hujah Gobi dan dua penceramah Cina berkenaan.

Malah majlis ceramah itu memang dianjurkan sebagai tekanan kepada MP itu supaya meletak jawatan. Penceramah Cina dan India itu memang sengaja dijemput untuk itu.

Suatu perkembangan menarik. Hari ini orang PAS tidak memandang lagi kepada bangsa dan warna kulit. Apa yang mereka pandang?

Ya, mereka memandang kebaikan, kebertanggungjawaban. Sesiapa sahaja yang mampu membawa kebaikan kepada mereka, sesiapa sahaja yang menjulang kebertanggungjawaban, itulah yang mereka terima walau pun tidak sebangsa.

Nampaknya ajaran yang ditanam dalam kursus-kursus BTN suatu masa dahulu telah diludah keluar oleh orang Melayu daripada mulut mereka.

Inilah kebimbangan Umno. Senjata kebangsaan totok hanyir telah terhakis. Itu maknanya mereka akan tewas dalam PRU 13 akan datang.

Tiada ulasan: