"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Umno tanding di Hulu Selangor ?

Chegu Bard
Berdasarkan logik akal permainan sentimen Ketuanan Melayu sudah hampir pasti kerusi Hulu Selangor ini akan ditandingi oleh Umno. Itupun jika Umno tidak hipokrit dengan sentimen ketuanan Melayunya. Ini kerana mana mungkin atas nama ketuanan Melayu Umno kerusi tersebut yang majoriti pecahan pengundinya Melayu diserahkan oleh 'geng ketuanan Melayu' kepada kaum lain.

Pecahan peratusan pengundi Hulu Selangor ialah 53.9 peratus Melayu, 26.7 peratus Cina, 19 peratus India dan 0.4 peratus lain-lain kaum. kalau ikut pecahan kaum jika tidak meletakkan Umno maka Mca (parti perkauman Cina) lah yang paling layak bertanding.

Meletakan calon bagi Bn amat rumit kerana ini akan membuktikan 'belang hipokrit' sebenar Umno Bn. Nak jaga undi India di seluruh negara maka kena letak calon India tetapi berdepan dengan kekalahan dan maka terbukti juga perjuangan ketuanan Melayu hanya retorik kerana menghantar calon bukan Melayu di kerusi majoriti Melayu pengundinya. Nak hantar calon Melayu sudah tentu Bn akan lebih jauh dari orang bukan Melayu dan protes parti dalam Bn pasti lebih kuat kerana Umno akan dikatakan merampas kerusi komponen lain.

untuk baca lanjut sila klik
http://chegubard.blogspot.com/2010/03/bn-akhirnya-terpaksa-berdepan.html

Tiada ulasan: