"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Rakaman bukti pentadbir universiti ugut mahasiswa sokong BN

KUALA LUMPUR, 21 Sept: Campur tangan pentadbiran Universiti Tun Hussein Onn (UTHM) dalam Pilihan Raya Kampus (PRK) terbongkar apabila rakaman Penolong Naib Canselor Hal Ehwal Pelajar (HEPA), Prof Amir Hashim mengugut mahasiswa supaya menyokong Barisan Nasional (BN).

Mengikut rakaman yang dimuat naik dalam YouTube, Amir dilihat memaksa Ahli Jawatankuasa Kolej Kediaman UTHM menyokong Pro-Aspirasi atas alasan kononnya untuk melaksanakan visi dan misi universiti.

“Saudara-saudari adalah pemimpin. Pemimpin maknanya kita pastikan supaya program dalam kolej kediaman ini membawa hasrat segala misi dan visi kita.

“Kita ada pengurusan ‘kan? Kita ada pensyarah tapi kolej kediaman yang paling dekat dengan pelajar adalah saudara-saudari.

“Maka dengan itu kita pilih betul-betul… You all pergi training (Kamu semua pergi latihan), kita scan (tapis), pembantu kita, memihak kepada kita.

“Saya adalah penjawat awam, Dr Khalid pun penjawat awam. Bila sebut penjawat awam, kami ni apa? Kerja dengan siapa? Kerajaan… Kerajaan kita siapa? Barisan Nasionallah… Nak ke tidak kita kena menyokong kerajaan,” katanya dipetik dari rakaman yang dipercayai dilakukan mahasiswa universiti itu secara sembunyi.

Dalam video itu Amir berkata, mahasiswa yang dilantik mewakili Jawatankuasa Kolej Kediaman perlu menyokong universiti manakala mereka yang enggan, disaran meletak jawatan.

Beliau dipetik berkata, UTHM akan menjadi tumpuan mahasiswa institut pengajian tinggi awam di kawasan selatan apabila pilihan raya UTHM diadakan pada 20 September (semalam).

Beliau turut mengalu-alukan kehadiran pelajar luar ke UTHM untuk membantu kempen pilihanraya calon pro-Aspirasi.

Tiada ulasan: