"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Tablet Surface,dari Microsoft berharga RM1,514

Microsoft lancar Tavlet Surface, harga RM1,514
Tablet Surface dilancar oleh Microsoft semalam.
REDMOND: Microsoft yang terkenal dengan perisian Windows kini memiliki tabletnya sendiri.

Spekulasi atau pertanyaan seperti harga, bila mula dijual dan penyambungan tablet Surface Microsoft kini terjawab susulan pengumuman, semalam.

Bermula hari ini, jam 9 pagi (9 malam waktu tempatan), pengguna boleh mula menempah Tablet Microsoft 10.6-inci di Surface.com dengan harga bermula dari AS$499 (RM1,514) bagi versi 32GB dan AS$699 (RM2,121) untuk versi 64GB. Kedua-dua tablet Wi-Fi sahaja.

Sementara itu, tablet Windows RT (versi mesra ARM Microsoft Windows 8, yang akan dipasarkan pada 26 Oktober ini) menawarkan terbina Kickstand, tidak termasuk Touch 3mm Cover pad.

Touch Cover yang mempunyai papan kunci sebenar pula ditawarkan pada harga AS$129 (RM391). Pengguna boleh menjimatkan sehingga AS$20 (RM60) jika membeli AS$599 (RM1,817) Surface/Touch Cover bundle, edisi AS$699 (RM2,121) yang didatangkan bersama Touch Cover).

Pengguna kini juga akan lebih tahu tentang apa yang di berada dalam permukaan Titanium dan rangka Wap Magnesium (VaporMG).

Bersama-sama dengan Nvidia Tegra 3 CPU (pada kelajuan 1.5 GHz), Microsoft telah meningkatkan kelajuannya kepada 2GB RAM pada Surface.

Surface turut dilengkapi dengan 802.11N Mimo radio Wi-Fi, Bluetooth 4.0, pecutan, giroskop, kompas, dwi mikrofon, pembesar suara stereo, port HD-out, port USB 2.0 bersaiz penuh dan slot mikro SD.

Selain itu, Surface turut disertakan dengan dua kamera 720p, satu di depan dan satu di belakang.

Microsoft berkata, Surface turut dimuatkan dengan perisian Microsoft Office Home dan Student 2013 edisi RT Preview untuk menampung antara muka skrin sentuh.

Seperti kebanyakan tablet lain yang bersaiz sederhana yang berada di pasaran hari ini, Surface hanya mempunyai peranti Wi-Fi sahaja. Namun begitu, ia bakal menjadi pilihan ramai jika dibandingkan dengan peranti 9.7 dan 8.9-inci LTE dari Apple dan Amazon.

Ketua Microsoft Windows 8, Steven Sinofsky berkata, beliau tidak bimbang tentang kekurangan ciri selular Surface sambil menambah: "Ia masih boleh menjadi satu pilihan terakhir.”

“Mungkin ya, mungkin tidak,” katanya.

Microsoft kini mula memenuhi hampir 50 peratus ruang lantai kedai bagi memberikan persaingan kepada iPad.

Surface juga akan menembusi lapan lokasi pasaran antarabangsa termasuk China, Hong Kong, United Kingdom, Jerman, Perancis dan Australia.

Tiada ulasan: