"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Najib Akui Bukan Kehendaknya Bersalam Dengan Muhyiddin..

Pandai betul Najib ni berlakon di hadapan para perwakilan yang memenuhi Dewan Merdeka sehingga mendapat tepukan gemuruh..
Petikan dari ucapannya sebelum bersalam dengan Muhyiddin yang telah dipecatnya kerana bising pasal dana yang dikatakan sebagai derma berjumlah RM2.6 Billion tu..

"Sempena mengambil ajaran Islam yang suci, saya Najib Razak sebagai Presiden UMNO memilih untuk berjiwa besar.

“Saya memilih berjiwa jiwa besar adalah untuk membuka pintu hati saya menghulurkan silaturrahim saya kepada semua pihak demi memperkukuhkan kembali ikatan dalam UMNO,” kata Najib.

Bagaimanapun kata Najib, jangan sekali-kali ada pihak yang cuba menolak silaturrahim yang ditawarkan kerana jika ada pihak tolak dan mahukan pertelagahan, maka mereka menolak titik perdamaian.

“Saya ingin tegaskan di sini, jika seandainya ada pihak yang masih menolak dan mahukan pertelagahan, hang fikir baik-baik.

“Ini bukan lagi soal peribadi mereka terhadap diri saya sebagai presiden parti tetapi mereka sengaja menolak titik perdamaian dan keluhuran parti,” tegasnya .

Kata Najib lagi, walau rentung dibakar fitnah, walau bercerai anggota badan, parti UMNO tetap akan ditegakkan juga.

“No surrender, no retreat,” tegasnya.

Sebaik mengakhiri ayat terakhir penggulungan, Najib meninggalkan rostrum dan bersalaman dengan barisan hadapan parti yang semuanya berdiri memberikan tepukan kepada beliau.

Lensa kamera televisyen menyorot gerak tubuh Najib bersalaman dengan Naib Presiden, Datuk Seri Shafie Apdal diikuti Timbalan Presiden, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Beliau dilihat berdiri seketika di situ bersalaman dengan Muhyiddin sambil tersenyum diiringi tepukan gemuruh para perwakilan yang memenuhi Dewan Merdeka.

Tapi hakikatnya Najib bersalam dengan Muhyiddin tu terbukti satu lakonan semata-mata.. dan Najib juga tidak ikhlas dalam menghulurkan tangan kepada Muhyiddin untuk bersalam itu..

Bukan kehendaknya tapi kehendak Perhimpunan Agug UMNO katanya.. walaupun sebelumnya beliau berkata..

"Sempena mengambil ajaran Islam yang suci, saya Najib Razak sebagai Presiden UMNO memilih untuk berjiwa besar.

“Saya memilih berjiwa jiwa besar adalah untuk membuka pintu hati saya menghulurkan silaturrahim saya kepada semua pihak demi memperkukuhkan kembali ikatan dalam UMNO,”

Baca pengakuan Najib ni...

Perhimpunan Agung UMNO (PAU) 2015 berakhir petang tadi dengan sikap keterbukaan presiden parti bersedia menghulur salam perdamaian dengan timbalannya.

Datuk Seri Najib Razak yang juga Perdana Menteri berbuat demikian semata-mata mengikut rentak yang dimahukan majoriti perwakilan dalam perhimpunan kali ini.

"Alhamdulillah..mesej PAU merupakan badan berkuasa dan bertanggungjawab tidak mahu pertelagahan berterusan dalam parti. Mesej (beri) isyarat amat jelas mereka mahu berdamai ikut syura dalam jemaah UMNO," ujarnya pada sidang media sebaik sahaja berucap menangguhkan PAU 2015 di Pusat Dagangan Dunia Putra di sini petang tadi.

Beliau berkata demikian mengulas ucapan penangguhan yang akur dengan kehendak majoriti perwakilan dan melupakan segala yang berlaku antaranya dengan Tan Sri Muhyiddin Yassin tetapi berharap ia tidak berulang lagi.

Beliau juga mengaku bersalam dengan Muhyiddin selepas selesai berucap.

Kepada soalan sama ada salam 'gencatan senjata' itu diterima oleh Muhyiddin, Najib berkata;

"Itu kena tanya dia (Muhyiddin). Ini (perdamaian) dikehendaki oleh PAU ini bukan saya secara peribadi..PAU yang buat ketetapan. Terpulanglah, mesej sudah jelas.Kalau tidak faham saya tidak tahu," katanya mengakhiri sidang media.--MalaysiaGazette

Kan dia kata berbuat demikian semata-mata mengikut rentak yang dimahukan majoriti perwakilan dalam perhimpunan...

Ikhlas kot mana?
-detikdaily-

Tiada ulasan: