"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Johor mungkin bukan lagi ‘permata’ Umno selepas PRU14

Reuters
PARIT RAJA: Beberapa hari sebelum Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengumumkan pembubaran Parlimen minggu lalu, beliau berangkat ke Johor dengan janji-janji seperti pembaharuan perkhidmatan kereta api, pelebaran lebuh raya untuk mengurangkan kesesakan lalu lintas dan pembinaan stadium baharu.

Kerajaan Barisan Nasional (BN) yang diketuai Umno, yang memerintah Malaysia sejak kemerdekaan pada 1957, dijangka akan kembali memerintah pada pilihan raya yang akan diadakan beberapa minggu lalu.

Tetapi Umno mulai kepanasan dengan serangan pihak lawan di Johor, dan perdana menteri, yang terselamat daripada skandal kewangan yang berlarutan, boleh menjadi lemah jika kerajaan menang kurang separuh daripada 26 kerusi Parlimen di negeri tersebut.

“Jika Johor jatuh ke tangan (pembangkang), ia akan menjejaskan kuasa politik dan kredibiliti Najib dalam Umno selepas pilihan raya,” kata Peter Mumford, pengarah bahagian Asia di firma perundingan risiko politik, Kumpulan Eurasia.

Kebanyakan pengundi di sini marah kerana rasuah dan kos sara hidup selepas pengenalan GST, dan ramai peneroka Felda di Johor yang mendapat manfaat daripada program tindakan afirmatif untuk orang Melayu percaya kerajaan kini mengabaikan mereka.

Johor merupakan salah satu permata Umno – walaupun namanya berasal dari perkataan Arab yang bermaksud batu permata. Ia negeri ke-3 terkaya dan menjadi hub pelaburan dalam beberapa tahun kebelakangan ini, termasuk projek hartanah bernilai AS$ 100 bilion yang dibina oleh Country Garden Holdings dari China.

Johor menghantar Ahli Parlimen ke-2 teramai daripada 222 kerusi di Dewan Rakyat selepas Sarawak.

Pakatan pembangkang yang diketuai bekas mentor Najib dan perdana menteri Malaysia paling lama berkhidmat, Tun Dr Mahathir Mohamad, menjadikan Johor sebagai tumpuan untuk mengeksploitasi kelemahan Najib.

Dalam jelajah kempennya, Dr Mahathir dan pembangkang menumpukan pada dakwaan rasuah dana 1MDB dan salah urus fiskal kerajaan, menghubungkannya dengan kos perumahan yang tinggi dan peningkatan kos sara hidup.

Semasa kempen di Pagoh, bekas timbalan perdana menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan Johor akan bertukar tangan pada PRU akan datang.

Muhyiddin, yang menyertai pembangkang selepas dipecat kerana mempersoalkan cara Najib mengendalikan isu 1MDB, berkata ia “akan memberikan mesej yang kuat kepada seluruh negara.”

Najib memenangi PRU lepas pada 2013 selepas tewas undi popular.

Amaran menteri besar

Di perhimpunan Wanita BN baru-baru ini di pekan Parit Raja, hadirin tampak bersemangat: terdapat sorakan dan tepukan daripada lebih 5,000 orang ramai yang hadir.

Tetapi menteri besar Johor memberi amaran kepada mereka.

“Jika kita membiarkan parti kita kalah, tidak mustahil kita akan kehilangannya selama-lamanya,” kata Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin. “Kita mesti menang, kerana Johor bukanlah tempat untuk bereksperimen dan mencuba nasib anda.”

Sebagai tempat kelahiran Umno, Johor menjadi barometer sokongan dalam kalangan etnik Melayu Islam, yang menyumbang lebih 50% daripada anggaran 32 juta penduduk Malaysia.

Pembangkang mendakwa mendapat sokongan “tsunami Melayu” yang akan memenangkan ia di Johor dan menjejaskan BN di mana-mana sahaja di negara ini, mungkin menafikan majoriti 2/3 Parlimen yang diperlukan untuk meluluskan pindaan Perlembagaan. Majoriti kerusi yang mudah diperlukan untuk memerintah.

“Johor sentiasa sukar untuk pembangkang. Tetapi jika ada perubahan berlaku di Johor, saya fikir inilah masanya,” kata Ahli Parlimen DAP Liew Chin Tong.

Khaled menolak optimisme pembangkang, mengatakan Umno tidak akan kehilangan sebarang kerusi di negeri ini. Tetapi yang lain di dalam parti itu bimbang dan mengakui mereka akan berdepan pertempuran yang sukar di Johor.

“Johor akan menjadi perlawanan yang sengit,” kata seorang pegawai Umno. “Di negeri inilah kita benar-benar perlu berstrategi untuk melepasi separuh daripada perjalanan kita.”

Liew berkata pembangkang boleh memenangi sehingga 10 daripada 26 kerusi dari BN, yang kini memegang 21 kerusi.

Hilang sokongan

Etnik Melayu secara tradisinya menyokong BN. Tetapi ia hilang sokongan sejak sedekad lalu dalam kalangan penduduk bandar dan pengundi etnik Cina dan etnik India yang tertarik dengan janji pembangkang untuk menangani rasuah dan mengakhiri dasar berasaskan kaum yang memihak kepada etnik Melayu dalam perniagaan, pendidikan dan perumahan.

Membantu mereka mencapai pengundi Melayu ialah Dr Mahathir. Walaupun berusia 92 tahun, beliau masih berpengaruh dalam kalangan Melayu luar bandar, sebagai seorang pemimpin yang dalam 22 tahun pemerintahannya mengubah negara pasca penjajahan yang mundur dengan pacuan ke arah pemodenan.

Strategi pembangkang menekankan dakwaan rasuah di 1MDB nampaknya mencapai beberapa kemajuan.

Najib menafikan sebarang salah laku dalam skandal 1MDB dan dibersihkan oleh pihak berkuasa walaupun Amerika Syarikat (AS) mengatakan lebih AS$4.5 bilion dicuri daripada dana itu dalam penipuan yang didakwa dirancang oleh Jho Low, seorang ahli perniagaan yang dikatakan rapat dengan Najib dan keluarga.

“Umno tidak lagi melindungi rakyat, mereka hanya melindungi Najib,” kata Anuar, seorang pesara akauntan berusia 70 tahun dari Johor yang menyokong Umno selama 40 tahun tetapi beralih kepada pembangkang kerana skandal 1MDB.

Tiada ulasan: