"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kami takkan kerjasama dengan ‘penjaja Islam’, PPBM tolak PAS

Minderjeet Kaur
PETALING JAYA: PPBM tidak berminat bekerjasama dengan PAS pimpinan Abdul Hadi Awang, yang disifatkannya “penjaja Islam”.

Kenyataan itu menyusul selepas presiden PAS itu dilaporkan berkata, partinya mahu menyatukan semua parti Melayu, termasuk PPBM yang diketuai Dr Mahathir Mohamad yang merupakan sebahagian daripada Pakatan Harapan.

Ketua Biro dan Strategi Dasar PPBM, Rais Hussin berkata, partinya komited kepada perjuangan PH dan percaya kepada “kurang berpolitik dan lebih banyak berkhidmat”.

“PAS lebih kepada berpolitik. Mereka menggunakan agama sebagai satu bentuk perniagaan. Mereka adalah ‘peniaga’ Islam dan akan lakukan apa sahaja yang perlu demi kelangsungan hidup,” katanya kepada FMT.

Beliau merujuk kenyataan Hadi yang dilaporkan berkata: “Kita kerjasama dengan parti lain, khususnya parti Melayu. Parti Melayu ialah PAS, Umno dan PPBM. PKR bukan parti Melayu, Amanah bukan parti Melayu.”

Rais berkata, PAS sudah bertukar menjadi sebuah kumpulan “cult” dan bekerjasama dengannya tidak akan menguntungkan sesiapa.

Beliau mendedahkan pemimpin sama daripada PAS yang mengumumkan kerjasama rasmi dengan Umno sekarang, pernah mendekati PPBM pada 2015.

“PAS tidak pernah konsisten. Apa yang konsisten tentang mereka ialah mereka tidak konsisten dengan prinsip mereka.


“Mereka hanya ‘berniaga’ menggunakan Islam. Mereka guna istilah Arab dan memetik ayat-ayat al-Quran untuk memperdayakan pengikut mereka,” katanya sambil menambah PPBM tiada hasrat bekerjasama dengan PAS.

Tiada ulasan: