"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Ulama PAS rai kemenangan Jeck Seng

Seorang ulama PAS mengaitkan rasa gembiranya dengan kemenangan pemimpin MCA di Tanjung Piai semalam dengan sirah pada sahabat Rasulullah SAW berkaitan kemenangan empayar Rom.
Ahli Jawatankuasa Pusat PAS, Mokhtar Senik, berkata sejak menyertai politik beliau tidak pernah berasa gembira dengan kemenangan BN atau MCA.
Namun ulama kanan PAS itu memberitahu kemenangan BN dan MCA itu diraikannya buat kali pertama semalam.
"Kalau ada yang tak faham, pi (pergi) mengaji sejarah kegembiraan pada sahabat Rasulullah dengan kemenangan Rome," katanya di media sosial petang ini.
Ketua MCA Tanjung Piai diumum sebagai pemenang PRK yang diadakan semalam mengatasi calon PH, Karmaine Sardini, serta empat calon lain.
Kejayaan pembangkang itu dicapai ketika pendirian PAS terhadap MCA dan calon bukan Melayu dipertanyakan sesetengah pihak kerana bercanggah dengan sikap mereka kepada calon bukan Islam dalam PRK di Cameron Highlands.
Kempen di Tanjung Piai juga menyaksikan PAS tidak lagi membawa agenda undang-undang Islam serta isu rang undang-undang mahu meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 yang menjadi perjuangan menonjol parti itu sebelum PRU ke-14 tahun lalu.
Dalam hantarannya itu juga Mokhtar sempat menyindir pensyarah Universiti Pendidikan Sultan Idris, Dr Rozaime Ramle, selepas kedua-dua mereka dilihat berbalas hujah sejak beberapa hari lalu.
Antara lain, Rozaime yang terkenal sebagai ulama yang menguasai bidang hadis mempertikaikan sikap PAS yang dilihat berubah-ubah dalam pendirian politik.




"Ada komen apa-apa daripada ustaz Amanah atau PH?
"Mana tahu, kut-kut ada pakar hadis PH yang nak kata hujah agama telah digunakan untuk tujuan politik," kata Mokhtar yang juga ahli Jawatankuasa Ulama PAS Pusat.
Kegembiraan turut dikongsikan seorang lagi ulama kanan PAS.
Ahli Parlimen Bachok yang pernah mengaku berkawan dengan Agensi Perisikan Pusat (CIA), Nik Abduh Nik Abdul Aziz. Juga menggunakan media sosial beliau menyatakan kesyukuran atas kemenangan Wee semalam.
"Alhamdulillahirobbil Alamin... Tahniah Tanjung Piai," katanya ringkas.

Tiada ulasan: