"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Timbunan bekas abu mayat di Wuhan cetus tanda tanya korban sebenar Covid-19

Bloomberg

(Gambar AP)
BEIJING: Timbunan bekas abu mayat di rumah pengebumian Wuhan menimbulkan tanda tanya mengenai skala sebenar kematian Covid-19 di pusat penularan pandemik itu.

Keluarga mangsa korban virus itu dibenarkan mengambil abu mayat di 8 rumah pengebumian mulai minggu ini.

Tetapi, pada masa sama, gambar ribuan bekas abu mayat tiba di rumah pengebumian tersebar di media sosial China.

Di luar sebuah rumah pengebumian itu, lori membawa kira-kira 2,500 bekas abu mayat pada Rabu dan Khamis lalu, lapor media China, Caixin.

Ia turut menyiarkan gambar menunjukkan 3,500 bekas abu mayat disusun di luar tempat itu. Tidak diketahui berapa banyak bekas sudah diisi abu mayat.

Pekerja yang menjawab panggilan di 6 daripada 8 rumah pengebumian di Wuhan berkata, mereka tiada maklumat berapa banyak bekas abu mayat yang menunggu diambil waris atau tiada kuasa untuk mendedahkan statistik itu.

Panggilan ke 2 lagi rumah pengebumian tidak dijawab.

Sesetengah keluarga berkata, mereka terpaksa menunggu beberapa jam untuk mengambil abu mayat.

Ini menyusul ketika korban Covid-19 di negara Barat meningkat secara drastik, termasuk di Milan, Madrid dan New York, di mana hospital mendirikan khemah untuk menampung kebanjiran pesakit ketika jumlah jangkitan di seluruh dunia melebihi 500,000 orang dengan 24,000 kematian dilaporkan.

Menurut statistik kerajaan China, seramai 2,535 pesakit di Wuhan meninggal dunia akibat virus itu.

Perintah berkurung yang dilaksanakan sejak akhir Januari lalu akan ditarik balik selepas China berkata, ia tidak mencatatkan sebarang kes baru dan meningkatkan pendekatan diplomatik kepada negara lain yang teruk terjejas akibat virus itu, dengan menghantar bekalan perubatan kepada mereka.

Tiada ulasan: