"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Perintah berkurung 24 jam di Mekah, Madinah

Malaysiakini
Arab Saudi mengenakan perintah berkurung 24 jam pada hari Khamis di kota suci umat Islam, di Mekah dan Madinah sebagai memperketat langkah memerangi wabak Covid-19, lapor media antarabangsa.

Menteri Dalam Negeri Arab Saudi, Abdul Aziz Bin Saud Al Saud mengumumkan perintah berkenaan hari ini.

Bagaimanapun, Kementerian Dalam Negeri Arab Saudi dipetik Reuters memaklumkan terdapat beberapa pengecualian, termasuk untuk pekerja perkhidmatan penting, membenarkan penduduk keluar membeli makanan dan mendapatkan rawatan perubatan.

Kereta di negara itu pula dibenarkan hanya boleh membawa seorang penumpang.

Arab Saudi telah mencatatkan 1,885 kes jangkitan dan 21 kematian setakat ini. Negara itu telah menghentikan penerbangan antarabangsa, menangguhkan ibadat umrah sepanjang tahun umrah, menutup kebanyakan tempat awam dan melaksanakan perintah kawalan pergerakan.

Sekatan terbaru itu susulan 165 kes direkodkan hari ini, manakala lima kematian baru juga telah dilaporkan dalam tempoh 24 jam terakhir.

Sementara itu, Menteri Kesihatan Saudi Dr. Tawfiq Al Rabiah dipetik Gulf News pula berkata "kepatuhan orang ramai sangat mustahak untuk menghalang penularan virus Covid-19."

Jalan masuk dan keluar ke Riyadh, Mekah, Madinah dan Jeddah juga dihadkan pihak berkuasa.

Beberapa kawasan petempatan di Mekah dan di Madinah sebelum ini dikenakan perintah penutupan sepenuhnya, namun bahagian lain kota suci itu dikenakan perintah berkurung dari jam 3 petang ke 6 petang.

Pihak berkuasa Arab Saudi berkata perintah baru ini berkuat kuasa sehingga ke satu tarikh yang diberitahu kelak.

Tiada ulasan: