"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Majoriti Ahli Parlimen Muslim PN berjaya diperbodohkan oleh MCA yang hanya mempunyai dua wakil sahaja

Kuasai pelabuhan, gesa kemasukan pelancong China: MCA jadi Abang Long dalam kerajaan PN
ARIF ATAN


Poh Khiang (dalam bulatan) bersama pemimpin MCA dalam satu program tiga tahun lalu.

Bekas Bendahari MCA Datuk Seri Chuah Poh Khiang secara terbuka menggesa kerajaan Perikatan Nasional (PN) membuka semula pintu negara kepada pelancong perniagaan dari rakan dagang serantau secara berperingkat termasuk China.

Dalam kenyataannya semalam, Presiden Persatuan Jalur dan Laluan Malaysia itu berkata, langkah tersebut penting bagi menjana semula perdagangan dan pelaburan luar negara dalam persekitaran ekonomi domestik yang lembap.

Walau bagaimanapun gesaan Poh Khiang yang juga bekas Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal MCA-Republik Rakyat China itu dianggap berbahaya untuk keselamatan dan kedaulatan negara.

Ramai warganegara China yang kononnya melancong ke Malaysia tidak pulang ke negara mereka termasuk pembongkaran sindiket menjual MyKad selain ancaman penularan pandemik Covid-19.

Untuk rekod, Laporan Ketua Audit Negara 2018 Siri 2 mendedahkan 76,258 (95.6 peratus) daripada 79,799 warga China mengikut Sistem Imigresen Malaysia (MyIMMs) yang melawat ke negara ini sepanjang 2016 hingga 2018 tidak mempunyai rekod tarikh keluar.

Tahun lalu gempar pengakuan seorang wanita warga China yang gagal dalam sesi temu bual berikutan tidak boleh berbahasa kebangsaan bagi mendapatkan pasport.

Wanita warga asing itu kemudiannya mengaku membeli MyKad itu daripada sindiket sebelum polis berjaya menahan seorang lagi lelaki warga China di Lapangan Terbang Bayan Lepas, Pulau Pinang pada 9 Ogos tahun lalu.

Ekoran itu, sekurang-kurangnya 20 individu berusia 32 hingga 70 tahun termasuk Penolong Pengarah Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) Pulau Pinang ditahan setakat September tahun lalu.

Kementerian Dalam Negeri (KDN) juga kemudiannya membatalkan semua MyKad yang dijual kepada warga China ekoran kes tersebut.

Berusaha membanjiri

Mengulas gesaan pemimpin MCA itu, aktivis Adrian Lim Chee En berpendapat MCA sekarang sedang berusaha membanjiri Malaysia dengan kemasukan warga China.

“Covid-19 belum selesai, ratusan ribu warganegara China belum diusir, tapi Cina Komunis MCA sudah bersuara menggesa pembukaan sempadan agar warga China boleh ramai-ramai masuk,” bidasnya dipetik dari Facebook beliau.

Menurutnya, majoriti Ahli Parlimen Muslim PN berjaya diperbodohkan oleh MCA yang hanya mempunyai dua wakil sahaja dalam kerajaan.

“Begitulah hakikatnya. Bersenjatakan hanya dua orang Ahli Parlimen Cina kafir sahaja, MCA telah berjaya menjinakkan dan membiulkan lebih 100 orang Ahli Parlimen Melayu Muslim PN,” tempelaknya.

Adrian juga menyifatkan MCA telah menjadi ‘Abang Long’ di Putrajaya pada masa ini termasuk menguasai semua pelabuhan utama dan ruang udara.

Selanjutnya, beliau berkata, penguasaan MCA dalam kerajaan PN dapat dilihat pada pertambahan dana untuk sekolah swasta Cina serta biasiswa pendidikan tanpa had.

“MCA mempunyai hanya dua Ahli Parlimen iaitu Dewa Wee Ka Siong dan Penaja Pakej Umrah Wee Jeck Seng. Namun, mereka sudah menjadi Abang Long dalam Kerajaan sekarang.

“Semua pelabuhan utama Malaysia seperti Pelabuhan Kelang, Pelabuhan Penang dan Pelabuhan Melaka kini dikuasai oleh Pengerusi Cina Kafir yang dilantik oleh MCA.

“Selain itu, MCA telah pecat bekas CEO (Ketua Pegawai Eksekutif) Pihak Berkuasa Ruang Udara (CAAM) yang merupakan orang Melayu Muslim dan menggantikannya dengan seorang Cina Kafir.

“Selepas sempadan laut dan udara dikuasai, mereka berjaya naikkan peruntukkan sebuah Sekolah Swasta Cina dari RM40 juta ke RM58 juta.

“Sekolah Cina swasta tersebut memberi biasiswa UEC (Sijil Peperiksaan Bersama) tanpa had. Unlimited UEC Scholarships,” jelasnya lagi.

Untuk rekod, tiga pelabuhan utama iaitu di Pulau Pinang, Kelang dan Melaka didominasi pemimpin MCA mulai April lalu.

Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Dr Wee Ka Siong yang juga Presiden MCA turut melantik Chester Voo Chee Soon sebagai Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) baharu CAAM berkuatkuasa 1 Jun lalu.

Menurut Ahli Parlimen Ayer Hitam itu, pelantikan Chee Soon yang merupakan seorang juruterbang dan pengarah operasi penerbangan di sebuah syarikat penerbangan domestik itu mengikut Seksyen 21 selepas disyor dan dipertimbangkan oleh CAAM.

Tiada ulasan: