"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Musa, Reza bebas: Semua boleh dirunding demi kekal PM, dakwa pembangkang

BORHAN AHMAD
“Demi menjadi PM, semua boleh dirunding.” Itulah respon awal pembangkang selepas penarikan balik dakwaan ke atas bekas Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Panglima Musa Aman.

Pengarah Komunikasi AMANAH, Khalid Abd Samad ketika mengulas tindakan Peguam Negara menarik balik 46 pertuduhan ke atas Musa berkata, “Demi menjadi PM, semua boleh dirunding.”

Tetapi, Khalid melalui twitternya menambah, “Bukan di Malaysia tetapi di Negara Pasir Berdengung yang diperintah oleh kerajaan tebuk dinding kerana takde pintu belakang.”

Namun dalam kicauan beliau seterusnya, berliau bertanya, “Bebas 46 tuduhan. Semua 46 takde kes? Pelik bin Ajaib. Hari tu Reza, sekarang Musa Aman.. lepas ini?”

“Boosku..?” tanya beliau yang dipercayai merujuk kepada Datuk Seri Najib Razak yang menghadapi 49 pertuduhan.

Sementara itu, peguam Syahredzan Johan pula menuntut Peguam Negara memberikan penjelasan berikutan tindakan mereka ini.

“Saya harap AG memberikan penjelasan terhadap tindakannya menarik balik pertuduhan ke atas Musa Aman. Ini kes kepentingan awam,” tulis Setiausaha Politik kepada Lim Kit Siang itu.

Bagi penulis Amin Ahmad pula, pembebasan Musa Aman boleh dibaca sebagai usaha untuk memastikan anak beliau terus kekal menyokong Tan Sri Muhyiddin Yassin dan pengaktifan semula ‘kod usaha merampas Sabah kembali.’

Pagi ini, Musa Aman dibebaskan daripada 46 tuduhan rasuah dan pengubahan wang haram berkaitan dengan konsesi balak di negeri itu.

Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Muhammad Jamil Hussin membenarkan permohonan peguam bela tertuduh semasa prosiding mahkamah terbuka pagi ini.

Ketika prosiding, pihak pendakwaan telah meminta supaya tetuduh dilepas tanpa dibebaskan daripada pertuduhan (DNAA).

Sebelum ini, Peguam Negara dan SPRM juga menarik balik pertuduhan ke atas anak tiri Najib, Reza Aziz.

Beliau dilepas tanpa dibebaskan oleh Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur, atas tuduhan pengubahan wang haram AS$248 juta (RM1.25 bilion) berkaitan penyelewengan dana 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Hakim Azman Ahmad membuat keputusan itu selepas pihak pendakwaan dan tertuduh mencapai persetujuan melalui representasi yang dikemukakan kepada Pejabat Peguam Negara.

Tiada ulasan: