"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

“Jangan mati sebelum 15hb, nanti JKM tuntut balik bantuan”

MALAYSIA DATELINE

Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) menuntut keluarga arwah Ramlah Rejab memulangkan semula wang bantuan RM350 yang dibayar pada 7 Jun 2020.

Arwah Ramlah seorang ibu dan warga tua meninggal dunia pada 1 Jun 2020 sejurus bantuan bulanan JKM dibayar kepada arwah.

Pada 7 Jun 2020 JKM arahkan keluarga arwah pulangkan bantuan tersebut kerana arwah meninggal dunia sebelum 15 Jun.

Difahamkan jika penerima bantuan JKM meninggal dunia selepas 15 Jun barulah JKM tidak akan menuntut balik.

“Kalau meninggal pada atau selepas 15 Jun ok lah, JKM tidak akan tuntut balik.

“Tahniahlah kepada JKM yang cepat dan cekap. Technically, bantuan RM350 dah jatuh haram kot.

“Inilah bezanya darjat di antara rakyat marhaen orang kampung yang susah seperti keluarga arwah Ramlah berbanding rakyat VVIP kaya raya tetapi korup.

“Biar menyamun dan rasuah beratus-ratus juta mahu pun berbilion. Bila kena tangkap, pulangkan balik sedikit atau mengaku konon derma politik, dilepas dan dibebaskan terus,” kata netizen.

Bahkan, ada yang meminta JKM sedekah sahaja wang itu kepada keluarga arwah Ramlah.

“Sedekah jelah…amenda la kedekut sgt…beli kemiyan kapur barus kain kafan..apa tak pegi korek kubur tu ambik balik apa-apa yg perlu,” kata JamalBhaii

“350 mcm 350 ribu,” kata Wan Husin.

Terdahulu, tular satu surat dari Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah Padang Terap bertarikh 7 Jun 2020 menuntut bayaran balik lebihan bayaran bantuan orang tua.

Surat itu memaklumkan bayaran bantuan bulan Jun telah dibayar kepada arwah Ramlah, pihaknya diarahkan untuk meminta pihak keluarga arwah membuat bayaran balik lebihan yang diterima selepas tarikh kematian arwah.

Tiada ulasan: