"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kalau PH sah kena balun kaw-kaw

Tiada cuti sekolah Hari Raya Haji: Apa menteri boleh diharap untuk isu lebih besar?
MALAYSIA DATELINE

Pengarah Hal Ehwal Syariah AMANAH, Ustaz Zolkharnain Abidin berpendapat norma baharu bukannya penderaan baharu apabila Hari Raya Aidiladha jatuh pada minggu persekolahan biasa.

“Semenjak sekian lama, raya haji memang sekolah cuti. Jadi, ibu bapa rancang aturcara seperti sekolah cuti. Beli tiket, rancang perjalanan, buat program sesuai sempena cuti bersama keluarga.

“Faham, ini norma baru. Tapi norma baru bukan bermaksud ‘penderaan baru’. Adakah cuti sekolah semasa raya haji menghilangkan status norma baru?” soalnya dalam satu kenyataan hari ini.

Menurutnya, cuti Hari Raya Haji adalah masa yang sesuai untuk anak-anak melakukan aktiviti luar bersama keluarga.

“Apa susahnya tak cuti? Setelah anak-anak berada di rumah sepanjang tempoh Covid-19 tanpa aktiviti luar yang sesuai, cuti Raya Haji adalah masa sesuai untuk anak-anak beraktiviti luar bersama keluarga.

“Sesetengah ibu bapa yang tidak sensitif dengan perkembangan psikologi anak-anak memang tidak ambil hal sekolah cuti atau tidak semasa Raya Haji,” katanya.

Sebaliknya, Ustaz Zolkharnain berpendapat ibu bapa yang sentisif dengan hal itu melihat cuti sempena Aidiladha sebagai penting.

“Raya Haji inilah anak-anak kembali mahu semarakkan interaksi dengan adik-beradik dan keluarga setelah itu semua tidak dapat dibuat sebelum ini.

“Kalau isu cuti sekolah sempena Raya Haji pun menteri tak boleh buat keputusan yang menggembirakan warga, apalah yang boleh didamba daripada isu lain yang lebih besar?” bidasnya lagi.

Sebelum ini, Hari Raya Aidiladha jatuh pada minggu cuti sekolah pertengahan penggal kedua iaitu 25 Julai hingga 2 Ogos (Kumpulan B) dan 24 Julai hingga 1 Ogos (Kumpulan A).

Bagaimanapun rombakan dalam Takwim Persekolahan 2020 yang dilakukan oleh Kementerian Pendidikan menjadikan Hari Raya Aidiladha jatuh pada minggu persekolahan biasa.

Tiada ulasan: