"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Umno Terengganu tolak duduk di serambi yang dicadang Pas

SITI NUR ZAWANI MISCON

Umno Terengganu menolak tawaran kerajaan negeri Terengganu untuk menerima tiga daripada 20 kerusi dalam Jawatankuasa Pembangunan dan Keselamatan Kampung (JPKK) atau duduk di serambi sebagaimana yang diumumkan oleh Exco kerajaan negeri Terengganu.

Ketua Penerangan Umno Terengganu, Datuk Nik Dir Nik Wan Ku berkata, Umno akan kekal dengan keputusan terdahulu akan bekerjasama dengan kerajaan negeri tetapi tidak akan duduk dalam JPKK.

Sebelum ini, Exco Kerajaan Terengganu, Dr Azman Ibrahim mengumumkan, mereka akan meraikan rakan PN dari Umno dan Bersatu dengan menjemput mereka mengisi kuota tambahan 5 ahli JPKK dari 20 ajk kesemuanya ketika penjawat utama akan kekal dipegang oleh Pas.

“Sehingga PRU 15, Kerajaan Negeri Terengganu memutuskan bahawa rumah yang sedia ada tak perlu dirobohkan untuk dibina baru.

“Kita hanya tambah serambi sahaja untuk wujudkan ruang rumah yang lebih luas,” kata Dr Azman dalam isu  perlantikan wakil Umno dan Bersatu dalam JPKK.

Penjawat utama badan ini iaitu pengerusi, timbalan pengerusi, setiausaha dan bendahari akan kekal dipegang oleh Pas dengan keputusan kerajaan negeri Terengganu ini.

Pas mempunyai 22 Adun di Terengganu manakala 10 lagi adalah Umno. Walaupun sudah bersama tetapi tidak ada seorang pun wakil Umno dalam Exco Kerajaan Negeri Terengganu.

Menurut Nik Dir, adalah lebih baik untuk mengetepikan soal kuasa dan sewajarnya semua pihak mencari jalan penyelesaian membantu rakyat yang terjejas teruk akibat wabak yang melanda ketika ini.

Tambahan pula katanya, rakyat pada masa ini berharap intipati utama Belanjawan 2021 yang bakal dibentangkan sama ada di peringkat pusat atau negeri, akan mengambil kira kepentingan rakyat.

“Keputusan ini telah diputuskan sebagai menghomati mandat rakyat pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) yang memilih Pas menerajui dan mentadbir negeri ini.

“Sebarang pertimbangan semula akan dilakukan secara teliti selepas mandat rakyat berakhir dan mandat baru diperoleh selepas ini,” katanya dalam satu kenyataan semalam.

Tiada ulasan: