"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Penentang Jawi dapat gelaran Datuk, tahniah macai, walaun

Ketua Pemuda MCA kini bergelar Datuk

FAZLI RADZI

Ketua Pemuda MCA Kebangsaan yang menentang pelaksanaan pembelajaran tulisan Jawi di sekolah vernakular jika dilaksanakan secara paksaan dan dijadikan subjek utama dengan memasukkannya ke dalam silibus subjek telah bergelar Datuk semalam.

Datuk Nicole Wong Siaw Ting dikurniakan Darjah Pangkuan Seri Melaka (D.P.S.M) yang membawa gelaran Datuk dalam Istiadat Penganugerahan Darjah, Bintang dan Pingat Kebesaran Negeri Melaka di Seri Negeri.

Semasa pentadbiran kerajaan Pakatan Harapan (PH), Nicole dilihat lantang menolak pelaksanaan pembelajaran tulisan Jawi di sekolah vernakular dengan menegaskan pembelajaran tulisan Jawi harus dilaksanakan hanya secara sukarela sebagai salah satu cabang seni di sekolah.

Pada Ogos tahun lalu, jemaah menteri ketika itu memutuskan pengenalan tulisan Jawi dalam mata pelajaran Bahasa Melayu kepada murid Tahun 4 Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK) diteruskan mulai tahun depan.

Kementerian Pendidikan melalui kenyataan, memaklumkan pelaksanaannya bagaimanapun hanya dilakukan jika dipersetujui oleh Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) serta ibu bapa dan murid SJK, manakala di Sekolah Kebangsaan akan diteruskan seperti biasa.

Istiadat penganugerahan sempena sambutan Hari Lahir Ke-71 Yang Dipertua Negeri Melaka Tun Mohd Ali Rustam semalam juga menyaksikan dua pemimpin Umno bergelar ‘Datuk Seri’.

Mereka ialah Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob (kanan) dan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Dr Noraini Ahmad.

Tiada ulasan: