"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Azmin paling dibenci, kajian ke atas sentimen media sosial

FAZLI RADZI

Menteri Kanan (Perdagangan Antarabangsa dan Industri), Datuk Seri Mohamed Azmin Ali menjadi ahli politik paling dibenci di laman Twitter.

Bekas Timbalan Presiden PKR yang juga Ahli Parlimen Gombak itu mengaut 90.63 peratus undian sentimen negatif diikuti Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin (75.56 peratus) dan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad (65.6 peratus).

Kajian yang dijalankan oleh Kuala Lumpur School of Artificial Intelligence (KLSAI) itu berdasarkan 300,000 ciapan di Twitter antara 21 hingga 25 Oktober lalu.

Cerapan dibuat menerusi kaedah ‘web scraping’ dengan menggunakan pelbagai bots bagi mengeluarkan teks-teks ciapan pengguna Twitter sepanjang tempoh tersebut.

“Pelbagai kod dan penjejak telah digunakan untuk mengekstrak kesemua ciapan-ciapan berkaitan, dan sentimen terhadap ciapan-ciapan ini telah dianalisis, termasuk bahasa yang biasa digunakan,” lapor The Vibes memetik kenyataan institusi itu.

Kenyataan itu juga menyebut ahli politik mungkin tidak mempedulikan rakyat secara serius tetapi rakyat memerhatikan mereka.

“Ketika ketegangan untuk melaksanakan darurat, orang ramai berpendapat itu merupakan langkah Azmin dan Muhyiddin untuk kekal berkuasa,” kata kenyataan itu.

Menurut KLSAI, ciapan-ciapan lain menuding kepada ketiadaan Perikatan Nasional (PN) selepas Pilihan Raya Negeri (PRN) Sabah 26 September lalu apabila masyarakat tempatan terpaksa berusaha sendiri di tengah-tengah gelombang ketiga jangkitan Covid-19.

Tiada ulasan: