"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Belanjawan 2021 dibentang esok ‘luar biasa’

ARIF ATAN

Ahli Parlimen Parit Buntar, Datuk Seri Dr Mujahid Yusof Rawa menegaskan Belanjawan 2021 yang bakal dibentangkan esok adalah ‘luar biasa’ kerana berlaku pada masa krisis Covid-19 dan krisis politik.

Naib Presiden AMANAH itu berkata, Belanjawan 2021 dibentangkan ketika keabsahan perundangan dan moral kerajaan Perikatan Nasional (PN) dipertikai.

“Belanjawan terbentuk di atas bukan pilihan raya. Yang terbentuk atas pilihan raya adalah Pakatan Harapan (PH). Tapi kerana pembelotan dan sebagainya wujudnya kerajaan PN.

“Belanjawan ini berlaku pada masa krisis pandemik dan krisis politik. Terimalah realiti ini.

“Maka kena terima belanjawan (2021) adalah luar biasa kerana dibentang oleh kerajaan yang sebahagian rakyat sudah hilang kepercayaan,” tegasnya menerusi FB Live sebentar tadi.

Walau bagaimanapun, Mujahid berkata, tiada isu Belanjawan 2021 ditolak memandangkan keutamaan pada masa ini demi menyelamatkan nyawa dan melangsungkan kehidupan rakyat.

“Tiada isu tidak lulus belanjawan. Tiada sebab untuk ditolak tapi soal moral dan keabsahan undang-undang.

“Yang lebih jadi persoalan ialah keabsahan moral sebuah kerajaan yang tiada mandat, bentang dalam keadaan krisis Covid-19 dan kepercayaan (rakyat) semakin merosot.

“Hubungan dengan rakyat dan mandat juga ketelusan. Ini yang membentuk hubung kait kerajaan dengan rakyat,” katanya lagi.

Tiada ulasan: