"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Apa lagi yang Muhyiddin tidak puas hati,

MALAYSIA DATELINE

“Apa lagi yang Muhyiddin tidak puas hati ni,” tanya orang kanan Datuk Seri Najib Razak selepas perdana menteri dalam ucapannya mempertikaikan perintah Yang Dipertuan Agong menolak nasihat beliau untuk mengistiharkan darurat.

Bagi beliau, Yang Dipertuan Agong telah membuat keputusan secara profesional apabila merujuk kepada pakar undang-undang dan juga Majlis Raja-raja Melayu sebelum menolak nasihat perdana menteri itu.

“Bagi saya ini adalah kerana Muhyiddin tidak yakin bahawa dia ada majoriti dalam Dewan Rakyat,” kata Datuk Lokman Noor Adam menerusi facebook beliau.

Bagi beliau, langkah terbaik untuk Muhyiddin buat dalam keadaan sekarang adalah dengan membenarkan usul undi tidak percaya dibentangkan dahulu sebelum Belanjawan 2021 dibentangkan dalam Dewan Rakyat untuk membuktikan kerajaan pimpinan beliau adalah sah.

“Jika beliau tidak benarkan usul undi tidak percaya ini dibentang dan kedudukannya sebagai perdana menteri tidak disahkan dahulu, bagaimana beliau mahu membentangkan belanjawan,” kata bekas Pengarah Komunikasi Kementerian Kewangan ketika Najib adalah menterinya dahulu.

Semalam ketika berucap secara langsung melalui media elektronik dan media sosial, Muyiddin berkata, hanya perintah darurat yang boleh menyekat pilihan raya kecil Batu Sapi dan PRN Sarawak.

“Kecuali jika darurat diisytiharkan di bawah Perkara 150 Perlembagaan Persekutuan di Batu Sapi dan Sarawak, bolehlah kita tangguhkan dahulu kedua-dua pilihan raya ini sehingga Covid-19 berakhir,” kata beliau.

Ucapan ini dibuat selepas Yang Dipertuan Agong menolak nasihat beliau dan kabinetnya untuk mengistiharkan darurat.

Bagi Lokman, ucapan Muhyiddin ini adalah satu ucapan tidak puas hati dengan keputusan Yang Dipertuan Agong.

Tiada ulasan: