"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pas tinggalkan Umno selepas dapat yang berkuasa

MUHAMMAD AZHA SALAHUDIN

Pertelingkahan dan pergeseran diantara parti Bersatu dan Umno ibarat retak menanti belah selepas Presiden Umno, Ahmad Zahid Hamidi mengeluarkan surat yang menyatakan bahawa Umno tidak akan bekerjasama dengan Bersatu pada PRU15 kelak.

Pas dilihat lebih mesra kearah Perikatan Nasional bersama Bersatu pimpinan Muhyiddin Yassin berbanding Muafakat Nasional yang dibina bersama Umno pada 2019 yang lalu.

Kesetiaan dan kerjasama yang ditunjukkan oleh Pas kepada PN lebih kepada tanda terima kasih kepada Muhyiddin Yassin setelah melantik beberapa ahli parlimen Pas untuk menyertai kabinet kerajaan sama ada menjadi Menteri,Timbalan Menteri atau Duta khas bertaraf menteri.

Mengikut tinjauan yang dibuat oleh IDE pada 19 Februari yang lalu, kebanyakkan penyokong Pas (74 peratus) bersetuju untuk menyokong Muhyiddin Yassin untuk memegang jawatan Perdana Menteri sehingga habis penggal berbanding penyokong Umno (72 peratus) yang mahukan Pilihanraya diadakan segera.

Pas juga dilihat bermain dua kolam dalam menyatakan sokongan dengan menggunakan alasan perpaduan Melayu dan Islam.

Natijahnya, Pas lebih sayangkan Bersatu dan Perikatan Nasional kerana mereka mampu memenuhi kehendak dan cita rasa Pas berbanding Umno yang tidak mempunyai sebarang kuasa.

SLOGAN MELAYU ISLAM

Slogan perpaduan Melayu dan Islam yang dilaungkan oleh pemimpin Pas hanyalah retorik semata-mata untuk menarik sokongan pengundi melayu dan islam serta menjaga kedudukan dan kuasa mereka dalam kerajaan.

Apa kesudahan Muafakat Nasional yang dibina oleh Pas dan Umno? Adakah kerjasama parti Melayu dan Islam ini terhenti setelah Pas mendapat kuasa dalam kerajaan Perikatan Nasional? Adakah Islam berjaya dimartabatkan setelah Pas memegang kuasa sekarang?

Apa terjadi dengan RUU355? Pembelaan arwah Adib? Masalah judi, arak dan pemandu mabuk? Sehingga sekarang, Pas masih gagal melaksanakan apa yang dijanjikan.

Tiada ulasan: