"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

UiTM putuskan Professor hina pelajar B40 direhatkan mulai hari ini

MALAYSIA DATELINE

Professor wanita yang menghina pelajar B40 kerana tidak memiliki komputer telah direhatkan daripada mengajar mulai hari ini sehingga siasatan selesai dijalankan.

Jabatan Komunikasi Universiti Teknologi MARA (UiTM) menerusi kenyataan memaklumkan keputusan itu dibuat menerusi Mesyuarat Lembaga Pengarah Universiti (LPU) yang diadakan semalam.

“Profesor Dr Roshana Takim direhatkan daripada tugasan pengajaran mulai 1 April sehingga siasatan lengkap dilaksanakan oleh UiTM.

UiTM putuskan Professor hina pelajar B40 direhatkan mulai hari ini

“Keputusan ini dibuat bagi memastikan siasatan dapat dilaksanakan secara berkesan dan teratur,” kata kenyataan itu hari ini.

Jelas kenyataan tersebut, pihak universiti memandang serius terhadap mana-mana pihak yang menyebarkan maklumat sulit secara sengaja ataupun tidak yang boleh menjejaskan imej dan nama baik universiti serta menggugat keselamatan warga.

“Pihak universiti memandang serius terhadap mana-mana pihak yang menyebarkan maklumat sulit secara sengaja ataupun tidak yang boleh menjejaskan imej dan nama baik universiti serta menggugat keselamatan warga.

“UiTM juga tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan tegas dan melaporkan kepada pihak berkuasa jika terdapat pihak yang berkongsi hantaran yang mengelirukan,”kata kenyataan itu.

UiTM sentiasa cakna dan prihatin kepada kesejahteraan warga akademik dan pelajarnya.

Namun dalam konteks ini, UiTM akan memperkasa peranan pensyarah dan menambah baik polisi serta etika pengajaran di semua peringkat pengajian.

Sebelum ini tular di media sosial rakaman kelas dalam talian yang memaparkan seorang pensyarah memperlekeh penuntutnya kerana tidak mempunyai komputer riba serta meminta penuntut sama menyuruh kakaknya menggadai gelang emas bagi membeli peralatan itu.

Susulan itu, satu dokumen dalaman UiTM iaitu laporan kronologi siasatan berkenaan kejadian turut tersebar dan UiTM membuat laporan polis.

Naib Canselor UiTM, Prof Datuk Dr Roziah Mohd Janor dilaporkan berkata, laporan polis itu dibuat bagi melindungi mahasiswa dan kakitangannya.

Tiada ulasan: