"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Salah guna kuasa, Ketua Pembangkang boleh disiasat jika simpan fail kerajaan

WAN SITI AMINAH

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Hamzah Zainuddin didakwa menyalahgunakan kuasanya ketika memegang jawatan sebagai Menteri Dalam Negeri.

Hal terbabit terbongkar apabila Setiausaha Agung Bersatu itu mendedahkan bahawa beliau masih menyimpan fail milik kerajaan.

Hamzah mendapat akses kepada fail sulit kerajaan ketika masih menjawat jawatan sebagai menteri.

Fail itu tidak dibenarkan untuk dibawa keluar dari bangunan kerajaan kerana boleh disalahguna oleh individu tidak bertanggungjawab.

Timbalan Menteri Undang-Undang dan Reformasi Institusi, Ramkarpal Singh menyeru pihak berkaitan untuk membuat laporan.

Hal ini kerana, siasatan hanya dimulakan jika ada laporan dibuat kepada pihak polis atau Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

“Saya rasa untuk memulakan siasatan sudah tentunya satu laporan polis boleh dibuat atau mana-mana pegawai SPRM boleh buat (laporan).

“Saya percaya itu amalan biasa yang boleh dilakukan,” katanya ketika menjawab soalan Gobind Singh Deo di Dewan Rakyat, semalam.

Gobind mempersoalkan sama ada siasatan terhadap tindakan salah guna kuasa oleh Hamzah itu boleh dijalankan.

Kelmarin, Hamzah yang juga Ahli Parlimen Larut mendakwa beliau mempunyai fail yang boleh digunakan untuk menentang pemimpin kerajaan.

Setiausaha Agung Perikatan Nasional (PN) itu turut memberi amaran kepada kerajaan untuk berhenti mencari kesalahan pemimpin partinya.

Tiada ulasan: