"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Israel 'dalam keadaan panik' terhadap tindak balas serangan Syria

BHarianonline

TEHRAN: Israel panik atas kemungkinan tindak balas balas daripada Iran selepas serangan di Syria yang membunuh anggota Pengawal Revolusinya, kata seorang penasihat kepada pemimpin tertinggi Iran, hari ini.

"Sudah seminggu Zionis berada dalam keadaan panik dan berjaga-jaga," Yahya Rahim Safavi, penasihat kanan Ayatollah Ali Khamenei, dipetik sebagai berkata oleh agensi berita ISNA.

"Mereka tidak tahu apa yang Iran mahu lakukan, jadi mereka dan penyokong mereka ketakutan," ISNA memetik beliau sebagai berkata.

Tehran menyalahkan Israel dan berikrar untuk membalas dendam serangan udara 1 April ke atas Damsyik yang meratakan bangunan konsular kedutaan Iran, membunuh tujuh anggota Kor Pengawal Revolusi Islam (IRGC), termasuk dua jeneral.

Susulan serangan itu, yang tidak diulas oleh Israel, tenteranya mengumumkan penggantungan cuti. Ia juga berkata pegawai memutuskan untuk menambah tenaga kerja dan draf askar simpanan untuk mengendalikan pertahanan udara.

"Perang psikologi, media dan politik ini lebih menakutkan mereka daripada perang itu sendiri, kerana mereka menunggu serangan setiap malam dan ramai daripada mereka telah melarikan diri dan pergi ke tempat perlindungan," tambah Safavi.

Pemantau perang yang berpangkalan di Britain, Syrian Observatory for Human Rights berkata, serangan 1 April lalu mengorbankan 16 orang. Antara yang maut ialah jeneral Mohammad Reza Zahedi dan Mohammad Hadi Haji Rahimi yang merupakan komander kanan dalam Pasukan Quds, cabang operasi asing IRGC.

Zahedi, 63, adalah askar Iran paling kanan terbunuh sejak serangan peluru berpandu Amerika Syarikat di lapangan terbang Baghdad pada 2020 membunuh ketua Pasukan Quds Jeneral Qasem Soleimani.

Serangan di Damsyik berlaku dengan latar belakang perang Gaza yang bermula dengan serangan Hamas pada 7 Oktober ke atas Israel yang mengorbankan 1,170 orang, kebanyakannya orang awam.

Tehran menyokong Hamas tetapi telah menafikan sebarang penglibatan langsung dalam serangan itu yang mencetuskan pengeboman tanpa henti dan pencerobohan darat ketika Israel berikrar untuk memusnahkan Hamas.

Kementerian Kesihatan di wilayah Palestin yang dikendalikan Hamas mengatakan sekurang-kurangnya 33,686 orang telah terbunuh di sana selama enam bulan perang.

Iran tidak mengiktiraf Israel, dan kedua-dua negara telah berperang perang bayangan selama bertahun-tahun.

Republik Islam itu menuduh Israel melakukan gelombang serangan sabotaj dan pembunuhan yang menyasarkan program nuklearnya. -AFP

Tiada ulasan: