"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Ditelan Mati Najib!, Diluah pun Mati Najib!

Sudah jatuh ditimpa tangga, terpalit pulak tahi ayam!.

Anologi atau perumpaan itu layak disandarkan kepada Umno dan Barisan Nasional sekarang. Mereka cukup serba salah untuk berdepan dengan Pakatan Rakyat di Penanti. Lazimnya apabila sahaja berlaku kekosongan Ahli Dewan Rakyat mahupun Parlimen, belum pun diumumkan secara rasmi oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), media-media tunggangan mula mewar-warkan serbaneka pembangunan di tempat berkenaan, sehingga jamban yang dibina oleh kerajaan Barisan Nasional pun kalau boleh mahu dihebahkan.

Sekiranya penyandang kawasan berkenaan adalah pihak pembangkang, maka dicanangkan pula kemunduran dan kemiskinan walau pun wakil rakyat pembangkang baru ‘dua hari’ mewakili kawasan.

BN sememangnya yakin dan percaya bahawa kemenangan sesekali tidak akan berpihak pada mereka di Penanti. Inilah suatu sejarah politik Umno berpresidenkan Najib, yang tidak pernah tercatat dalam parti nyanyuk dan tak sedar diri itu. Pertama kali tidak menyertai pilihanraya!!

Demikian halnya mereka serba salah di Perak. Bahkan di Perak bukan sekadar serba salah, tetapi akal nafsu mereka jadi menggila semata-mata ingin mempertahankan kuasa. Ditelan mati Najib, diluah pun mati Najib! Undang-undang dan perlembangaan dipersetankan demi mengekalkan status quo dan kuasa mereka.

Kemungkinan Umno akan bersetuju untuk pembubaran DUN tidak dapat ditolak. Formula untuk menunggu sehingga pilihanraya umum ke 13 tidak akan memihak kepada BN kerana mereka juga tidak pasti bila krisis ini akan berakhir. Tinggal lagi mereka memikirkan bagaimana untuk lai lai li tamplong antara dua kemudharatan yang paling ringan implikasinya. Walau pun mereka beriman dengan teori sekular, mungkin ada tok-tok guru mereka yang menjadi punahsihat menyarankan agar juga menggunakan kaedah akhaffu dharurain (memilih yang paling ringan risikonya).

Mudharat pertama, sekiranya diadakan pilihanraya negeri Perak, berdasar kepada trend sekarang, agak sukar untuk mereka menang. Mereka hanya memiliki kekuatan dan memanipulasi jentera kerajaan, media yang dikuasai dan SPR yang boleh dikontrol. Namun ancamannya tetap ada yang tidak perlulah dijelaskan.

Mudharat kedua, sekiranya mereka mahu bertahan dengan suasana sekarang, apakah jaminan ia tidak memberi kesan berterusan kepada fenomena politik global negara. Retorik 1Malaysia, rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan hanya tinggal slogan sebagaimana berkuburnya agama Islam Hadhari. 1 Malaysia, Perak juga adalah sebahagian daripada Malaysia. Rakyat yang mendesak adakan pilihanraya kerana mereka berhak menentukan pemimpin mereka. Bagaimanakah pencapaian ingin digapai sekiranya pemimpin gila mempertahankan hak yang bukan hak. Sesungguhnya rakyat memerhati, menilai dan menunggu untuk menghukum.

Kesimpulannya Umno perlu memilih kemudharatan pertama.

http://annasru.wordpress.com/

Tiada ulasan: