"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Nizar VS Zambry : Hakim luar biasa, kebolehan luar biasa

Abdul Aziz Mustafa  

KUALA LUMPUR, 21 Mei (Hrkh) Kita mempunyai hakim-hakim yang luar biasa yang mempunyai kebolehan yang luar biasa.

Demikian ulasan spontan Haji Sulaiman Abdullah, salah seorang dari lapan hakim yang mewakili Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin dalam perbicaraan di Mahkamah Rayuan semalam.

Seorang lagi peguam Mohammad Nizar, Mohamed Hanipa Maidin berkata, beliau tidak pasti keputusan tersebut akan diterima dengan baik oleh rakyat khususnya rakyat di Perak.

Mahkamah tersebut mengumumkan Datuk Seri Zambry Abd Kadir sebagai Menteri Besar Perak yang sah.

"Dalam keadaan keyakinan rakyat kepada institusi kehakiman masih belum pulih sepenuhnya sudah tentu keputusan Mahkamah Rayuan tersebut tidak dapat lari dari cemuhan rakyat," katanya.

Apabila rakyat hilang keyakinan kepada sistem keadilan, katanya lagi, maka sebarang keputusan mahkamah apatah lagi keputusan seperti keputusan Mahkamah Rayuan itu sudah tentu tidak akan mudah diterima sebagai satu keputusan yang adil dan telus.

Keputusan itu membatalkan penghakiman Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur minggu lalu yang mengesahkan kedudukan asal Mohammad Nizar sebagai Menteri Besar.

Tiga hakim Mahkamah Rayuan itu, Datuk Md Raus Shariff, Datuk Zainun Ali dan Datuk Ahmad Maarop, hanya mengambil lima minit untuk mengumumkan Zambry Kadir adalah Menteri Besar Perak yang sah.

Mereka juga mendakwa bahawa Sultan Perak mempunyai kuasa penuh untuk melantik Zambry tanpa perlu mengadakan sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) yang mengemukakan undi tidak percaya terhadap Nizar.

Bagaimanapun, tidak memberikan hujah bertulis bagi menyokong keputusan mereka.

Selepas keputusan mereka diumumkan, Sulaiman memohon mendapatkan penghakiman bertulis daripada mahkamah untuk tujuan rayuan di Mahkamah Persekutuan.

Md Raus menjawab: "Saya telah cuba menulisnya malam tadi. Saya akan usahakan dalam masa seminggu ini."

Beliau juga menolak permohon untuk mengetepikan perintah penangguhan Mahkamah Rayuan sebelum itu terhadap keputusan Mahkamah Tinggi yang mengisytiharkan Mohammad Nizar adalah Menteri Besar yang sah.

Tiada ulasan: