"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Berdoalah pada waktu yang sesuai lagi afdal agar diterima Allah

TUAN GURU NIK ABDUL AZIZ NIK MAT
http://gerbanginformasi.files.wordpress.com/2008/08/nikaziz2.jpg
OLEH kerana berdoa mohon sesuatu daripada Allah SWT itu adalah ibadat, maka ia mempunyai adab tertentu bagi menunjukkan kesopanan akhlak yang mulia kepada Tuhan Yang Maha Mulia.

Adab tatasusila berdoa itu sepuluh perkara, pertamanya; meskipun boleh berdoa setiap waktu sepanjang hari, namun sayugia tidak abai mencari saat yang mulia menurut pandangan Islam.

Sebagaimana kegiatan harian seperti makan minum, tidur baring ada waktunya yang baik dan sesuai. Apatah lagi berdoa kepada Allah SWT ada beberapa ketika yang Tuhan anjurkan sebagai detik yang baik, untuk mendapat kemustajaban dan keberkatan-Nya.
Misalnya sekali dalam setahun ialah ‘Hari Arafah’ pada sembilan Zulhijah, di hari para hujjaj berhimpun di padang Arafah melengkapkan haji. Sama ada para hujjaj atau orang yang tidak terlibat dengan ibadah haji sekalipun, digalakkan seboleh bolehnya berdoa kepada Allah SWT pada hari kemuncak ibadah haji itu.

Sebagai orang mukminin berwaspada menunggu detik yang mulia itu. Semuga Allah SWT akan kurniakan saat mustajab, jika bersua dengan Hari Arafah yang mulia itu.

Mudah mudahan boleh beramal lebih baik di Hari Arafah yang telah lalu. Hidup sebagai orang Islam diajar supaya semakin meningkat usia kian bertambah baik amal ibadahnya.

Saat yang paling baik pada Hari Arafah itu ialah ketika matahari tegak di atas kepala sebelium menjelang Zohor. Seolah olah kepala kita setentang dengan pintu langit, mengharapkan rahmat Allah SWT.

Apabila sebut langit tidak bererti Tuhan itu bertempat, sebaliknya langit itu adalah tempat yang tinggi, sekadar menggambarkan kemuliaan Tuhan Yang Maha Tinggi.

Untuk bulanan pula ialah sepanjang bulan Ramadhan bulan diwajibkan ibadat puasa, bagi mingguan pula ialah pada hari Jumat. Bagi harian pula ialah di hujung malam ketika waktu sahur sebagaimana firman Allah SWT yang bermaksud: “Dan di akhir akhir malam mereka mohon ampun (kepada Allah).” (surah Az-Zariat ayat 18).

Pada penghujung malam mereka bangun berdoa, sama ada berdoa degan doa semata atau mendirikan solat yang bererti doa juga.

Satu di antara makna solat ialah doa, kerana dalam solat itu cukup lengkap. Ada takbir, tahlil, tahmid, taqdis, tasbih dan semua perkara yang tergolong ibadat terhimpun dalam solat.

Bagi mereka yang bangun hendak sahur di bulan Ramadan atau sahur puasa sunat, saugiya dia berwudhuk dan mendirikan solat tahjud juga witir dan sebagainya.

Yang kedua termasuk dalam adab berdoa ialah rebut peluang pada ketika yang mulia, seperti ketika pasukkan tentera Islam bergerak menuju medan perang menentang musuh. Sebelum berlaku peperangan mereka telah berusaha sedaya upaya agar peperangan dapat dielakkan.

Apabila terpaksa hadapi peperangan tentera Islam tidak hanya bergantung dengan kecanggihan senjata, kerana senjata bagi Islam ada dua jenis, satu senjata lahir yang dimilikkinya dan kedua ialah senjata doa.

Bagi tentera Islam apabila berada di medan perang tidak seorang pun yang lupa pada Allah SWT, ketika mereka ingat pada Tuhan maka ketika itu masa yang paling baik dan afdhal.

Untuk mereka mendapat perhatian dari Allah SWT, rebutlah peluang untuk berdoa bagi mendapat bantuan atau keredhaan-Nya.

Peperangan di zaman mutakhir ini ada perang menggunakan senjata, tetapi ada pula peperangan bentuk politik.

Kedua jenis peperangan itu mempunyai tujuan yang sama dari segi mencapai kemenangan.

Saat manusia berduyun ke medan pertempuran berdasarkan keunggulan aqidah, ke medan perang untuk membawa kembali semula suasana dan kerajaan Islam ke dalam negara.

Ketika berada di medan hendaklah tidak lupa menggunakan senjata doa kepada Allah SWT, supaya kemenangan dan keselamatan akan dianugerahi Tuhan.

Seterusnya dikira saat yang baik juga iaitu ketika hujan turun, menurut Islam ketika itu rahmat Allah SWT turun bersama turunnya hujan dari langit.

Nabi s.a.w. ketika melihat mendung bergerak segera berdoa, di antara doanya ialah doa yang bermaksud: “Wahai Tuhan, aku mohon kebaikkan yang ada di dalam awan mendung itu, aku menghendaki hanya yang baik terkandung di dalamnya. Bukan perkara buruk di sebaliknya seperti ribut tofan puting beliung yang memusnahkan.” “Aku mohon air untuk menyuburkan bumi supaya tumbuhan jadi subur mendatangkan rezeki, bukannya air membawa banjir yang menjadi bencana kepada harta benda dan jiwa.”

Bukan sekadar doa yang bersangkut dengan hujan sahaja, tetapi termasuk doa lainnya seperti mohom diampun dosa dan pahala bertambah, kesihatan diri dan keluarga.

Juga mohon dikurniakan anak yang soleh serta apa saja yang baik. Berdoalah dengan bersungguh sungguh agar dimustajabkan oleh Allah SWT.

Termasuk juga waktu yang baik untuk sesaorang berdoa ialah ketika muazzin melaungkan iqamah, ia boleh menambahkan khusyuk dalam solat.

Sejak iqamah lagi ingatannya sudah tertumpu kepada Allah SWT, ingatan itu akan terbawa kedalam solat yang boleh menghindar dari kelalaian. Jika semasa muazzin iqamah dia masih lalai tidak berdoa, bererti apabila mendirikan solat dia tidak mempunyai persiapan untuk khusyuk.

Apatah lagi jika dia baru tiba dari tempat umum seperti pasar dan sebagainya, segala kekalutan dan hiruk pikuk tempat awam itu masih terbawa dalam fikirannya.

Tiada ulasan: