"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kisah di sebuah kilang (umur pencen wajib 60 tahun)

Merong

Bapa yg bekerja sebagai Technician berjaya mendidik anaknya menjadi seorang Engineer. Ditakdirkan Allah anaknya bekerja di syarikat dan jabatan yg sama dgn bapanya di PENANG.


Ketika sesi “review” kenaikkan gaji tahunan, si Anak memanggil Bapanya untuk sesi temubual:

Anak: Ayah tahu dak pasai apa saya panggil bapa?

Bapa: Dah tau dah, 42 tahun aku dok kerja sini.

Anak: Saya panggil bapa NAK bagi “review” tahunan. Saya menilai prestasi bapa dari segi “attitude”, “attendance” dan “quality kerja”.

“Attitude”- saya tengok bapa banyak dok menyembang perkara yg tak bersangkut paut hal kerja. Bapa banyak dok melepak di kantin dan surau.

“Attendance” saya tengok rekod bapa terlalu banyak MCs.

“Quality kerja” mungkin sebab bapa org lama, semua kerja bapa buat secara “work smart”. Cukup sempoi. Jadi “attitude” saya bagi “D”, “Attendance” saya bagi “E”, “Quality Kerja” saya bagi “B”. Nilai purata prestasi bapa saya bagi “D”.

Mengikut skala gaji.. kenaikkan gaji bapa adalah sebanyak RM15 ringgit utk tahun ni. Ada apa apa komen ?

Bapa: Hang nak suruh aku menyembang pasai kerja… hang tau dak aku cemuih gila dok tengok mesin tu sampaikan berapa banyak skru yg ada di mesin tu pun aku tau. Dok lepak di kantin sekurangnya lepas juga rindu aku dekat warung kopi tempat org tua macam aku dok melepak.

Nak kira pasai “attitude” hang pun tak ok jugak. Yang hang dok lepak di cyber cafĂ© dgn kawan2 hangtu nak kira camna? Sampai lupa anak bini. Dahla anak hang ramai, bini penyegan, Mak hang dok kena darah tinggi. Sampai aku takdak mood nak kerja.

Hang tau ka? Aku yg tak mai kerja “mcs” tupun pasai hang juga. Dok jaga anak2 hang. Buas nak mampuih. Hang takkan tak tau aku ni sakit pinggang. Sakit pinggang aku ni makin teruk lepaih hang dapat anak lagi. Jenuh aku dok kepung depa. Hang tau apa. Yang hang tau dok mengadap laptop sampai lupa dunia.

Bab kualiti kerja tu.. hang tak payah nak tunjuk “terra”. Semua dlm poket aku. Aku dok di kantin lama2 pun aku dah tau apa jadi kat mesin.

Lani camni…. pasai gaji pun naik RM15 saja, aku nak ambik duit epf aku pun lambat lagi, aku nak tuntut elaun parttime jaga anak-anak hang. RM200 sorang.

Anak: Ikut suka bapa la (dlm hati: balik rumah boleh adjust lagi nie, biaq pi la, dia dok tengah naik angin)

Itu kes jikalau sianak yg jenis betul bendul dgn syarikat. Bagaimana pula jenis yg cerdik terlampau…. bukankah ianya menggalakkan RASUAH DAN KRONISME didlm organisasi.. wallahualam

Tiada ulasan: