"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Cara elak Pasword WiFi Dari dicuri

www.omar.my
Assalamualaikum dan selamat pagi, hari ini Internet telah menjadi salah satu keperluan. Boleh dikatakan dimana-mana juga terdapat Internet bahkan awal tahun 2012 ini kita dapat lihat DBKL mewajibkan setiap restoran menyediakan kemudahan ini. Sebelum itu, aku nak tanya, sekiranya korang menggunakan perkhidmatan WiFi atau jalur lebar, berapa bil ISP korang setiap bulan? Apa perasaan sekiranya WiFi korang diceroboh?

Marah dan sakit hati kan. Seperti yang kita semua tahu, kemudahan Internet tanpa wayar tidak terhad di dalam sesebuah premis sahaja dan boleh memasuki kawasan lain. Korang mengeluarkan RM 149 untuk pakej Unifi 5Mbps tapi jiran korang menceroboh atau curi WiFi dan menggunakan dengan percuma malahan sampai korang sendiri jadi perlahan. Bengang jugak la kan?
Malah, di KL ini sendiri kalau korang nak beli outdoor antena yang boleh tarik WiFi seperti SignalKing, Sinmax dan sebagainya, harganya sekitar RM 100 dah dapat bersama aplikasi seperti Beini dan Reiver. Itu belum lagi tutorial yang banyak di Internet.

Dalam artikel ini, aku akan kongsikan beberapa langkah mudah dan asas untuk menyelamatkan WiFi dari dicuri. Oleh yang demikian, jika korang membaca artikel ini semasa sedang bersarapan, silalah tambah kopi atau teh tarik kerana artikel ini sedikit panjang.

WEP atau WPA?
Dalam perkhidmatan keselamatan, terdapat beberapa jenis algorithma yang digunakan seperti WEP, DES, VPN dan juga WPA. Memandangkan ini adalah blog, aku tidak akan menerangkan dengan teknikal. Cukuplah sekadar korang tau jika hari ini, sekiranya korang mengguna WEP, ianya boleh dianggap sebagai korang melakukan amal jariah melalui WiFi. Ini kerana dengan menggunakan beberapa perisian yang aku sebutkan diatas, si pencuri mampu mendapatkan kata laluan WiFi milik korang dalam tempoh beberapa minit sahaja.

Bagi mereka yang kurang faham dengan istilah WEP, bayangkan korang tinggal di kawasan berskala merah iaitu kejadian rompakan semakin berleluasa. Disebabkan takut rumah korang dimasuki pencuri, korang mengunci rumah menggunakan sebiji mangga sahaja, itupun mangga murah. Apa akan jadi sekiranya pencuri memecahkan mangga tersebut? Memang jadi Ali Baba lah, penuh satu lori diorang angkut.

Tapi jika WPA, bayangkan korang mangga rumah korang, memasang jeriji besi, penggera automatik dan meletakkan pengawal keselamatan? Agak mustahil bukan untuk rumah korang menjadi sasaran pencuri. Melainkan ianya human-error.

Jadi, dari analogi yang aku berikan. Jangan, jangan dan jangan menggunakan WEP. Kalau korang tengah guna, sila tukar kepada WPA2-PSK, tukar nama SSID dan password korang.

Harap korang faham dan sebaik-baiknya menggunakan WPA2-PSK. Pelanggan UniFi, tak perlu bimbang kerana korang dah memang guna WPA2-PSK.

Peka terhadap senarai DHCP

Tiada ulasan: