"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Usah biarkan Black 505 berkubur!

Ahmad Lutfi Othman
Perlukah saya tukar topik lain, daripada terus membincangkan isu ketempangan sistem dan perjalanan pilihan raya di negara ini yang telah berulangkali dibangkitkan? Mungkin ada pihak menganggapnya sudah sejuk, malah basi, dan banyak lagi perbahasan ppenting yang perlu ditekankan, termasuk menggariskan persiapan berdepan PRU14.

Ingin saya betulkan kemungkinan salah tanggapan. Saya mahu terus melontarkan isu asas mengenai amalan demokrasi di negara ini bukan didorong oleh kekalahan Pakatan Rakyat dalam PRU13. Semasa kes ini, khususnya berkaitan Black 505, masih hangat diperkatakan (walaupun ada yang melihatnya sudah suam-suam kuku), ibarat seterika yang masih panas, usah dipesongkan perhatian masyarakat, terhadap isu-isu sampingan lain.

Tekanan agar Pengerusi dan Timbalan Pengerusi SPR meletakkan jawatan - tidak terkecuali lima lagi anggotanya - harus terus ditingkatkan ke tahap maksimum. Kempen "menghitamkan seluruh negara' sudah terasa bahangnya. Ketujuh-tujuh mereka sudah tidak lagi mendapat kepercayaan awam.

Dalih yang dikemukakan Abdul Aziz Mohd Yusof dan Wan Ahmad Wan Omar ibarat menegakkan benang basah itu mesti disanggah dengan fakta dan bukti kukuh yang meyakinkan publik. Tidak syak lagi, proses persempadanan semula kawasan pilihan raya pada 2003 jelas membuktikan SPR adalah alat dan perkakas paling efektif untuk menjayakan kepentingan politik Umno-BN. Begitu juga pandangan lazim dua orang kuat SPR itu, yang jarang memperlakukan parti-parti Pakatan Rakyat sebagai pelanggan mereka yang patut diraikan.

Saya menyokong penuh pandangan sarjana politik, Dr Agus Yusof, yang menafikan dakwaan Wan Ahmad bahawa SPR telah menjalankan kerja dengan baik dalam mengurus PRU13. "Pada saya SPR gagal... Saya yakin jika SPR berjaya menjalankan tugasnya dengan baik tidak akan berlaku bantahan dan perhimpunan 505. Jika sekadar menyediakan dakwat kekal pun gagal dilaksanakan dengan baik, jika sekadar menyediakan daftar pemilih yang bersih gagal dilaksanakan dengan baik, maka saya kira sudah sampai masanya Pengerusi dan Timbalan Pengerusi SPR meletakkan jawatan," kata Agus dalam status Facebook, 9 Jun lalu.

Soalnya, apakah suara dan amarah rakyat itu dianggap tidak lebih daripada "anjing menyalah bukit" sahaja? Tidak jauh bedanya dengan siri perhimpunan Bersih dan Himpunan Kebangkitan Rakyat di ibu negara apabila segala desakan dan tuntutan agar pilihan raya dijalankan secara bersih, bebas dan adil langsung tidak dipedulikan.

Oops lupa... sebenarnya saya mahu tekankan bahawa keprihatinan saya terhadap isu "menyediakan padang permainan sama rata dengan pengadil yang adil" - lama sebelum Parlimen dibubarkan - bukan sangat berkaitan kalah menang parti-parti yang bertanding tetapi didorong oleh hasrat yang tinggi untuk melihat Malaysia berada dalam liga negara-negara demokrasi divisyen A.

Sampai bila kita harus menyaksikan amalan demokrasi yang songsang, tempang, berat sebelah dan memalukan ini berterusan? Sebagai pengamal media, malu bukan kepalang dengan realiti kongkongan yang cukup dahsyat; janji akses media seperti pembentangan manifesto melalui tv tambah melucukan. Belum dikira bagaimana rasuah politik dihamburkan bagi membeli undi orang susah. Usah disebut soal ugutan terhadap kakitangan awam dan manipulasi segala kemudahan kerajaan berkempen untuk BN.

Saya risau, seperti desakan lain sebelumnya, kes Black 505 ini akan surut dan akhirnya dilupakan, terutama selepas 22 Jun di Padang Merbok, dan beransur-ansur menipis kehangatannya menjelang Ramadan. Malah, sekatan melampau terhadap pengedaran Harakah pun seperti langsung tidak dipedulikan sejak hari pertama lagi, walaupun hampir semua bersetuju bahawa antara faktor utama kekuatan Umno-BN ialah media, 'kan?

Atas faktor itu, secara peribadi, saya lebih suka ahli-ahli Parlimen Pakatan memulaukan majlis angkat sumpah, 24 Jun ini. Persetankan ugutan dan gertakan tidak berasas Speaker, Pandikan Amin Mulia dan hebahan media bahawa langkah itu menghina demokrasi, Parlimen, Agong, malah boleh melucutkan keahlian.

Menurut Dr Agus: "Perintah Tetap 5(2) Peraturan-Peraturan Mesyuarat menyatakan bahawa ahli yang belum mengangkat sumpah boleh menghadirkan diri dalam sidang Dewan dan boleh mengangkat sumpah di bawah Peraturan ini. Setiausaha Dewan Rakyat terikat untuk mengendalikan sumpah kepada mana-mana Ahli Parlimen yang belum lagi mengangkat sumpah."

Bagi saya, ia salah satu langkah praktikal untuk menghidupkan terus isu asas kepincangan demokrasi di Malaysia, dengan membangkitkan kesedaran awam melalui polemik panas!

Maaf, kalau anda sendiri sudah bosan dengan leteran ini....

Tiada ulasan: