"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Alhamdulillah, Jumlah Mualaf dari Etnis Latin Meningkat Pesat di AS

Afriza Hanifa
Muslim Hispanik
Muslim Hispanic
REPUBLIKA.CO.ID, Dari sekian banyak etnik yang tinggal di Amerika Syarikat, Latin atau Hispanic menunjukkan minat yang sangat pada agama Islam. Dalam satu dekad, jumlah etnik Latin yang memeluk Islam meningkat dua kali ganda.

World Magazine melaporkan, komuniti mualaf terbesar didominasi oleh etnik Afrika-Amerika, yakni sebesar 64 peratus. Kendati demikian, angka peningkatan mualaf justru terjadi pada etnik Latin. Menurut majalah Kristian tersebut, etnik yang mengambil 17 peratus demografi Amerika itu mula menunjukkan minat pada Islam sejak tahun 2000.

Di tahun 2000, kira-kira 6 peratus daripada jumlah mualaf beretnis Latin. Namun kemudian di tahun 2010 angka telah meningkat dua kali ganda. Pun berdasarkan kajian masjid AS tahun 2011. Disebutkan bahawa Latin mengambil bahagian 12 peratus daripada jumlah mualaf AS. Menurut American Muslim Council, pada tahun 2006 jumlah muslim Hispanic dianggarkan telah mencapai kira-kira 200 ribu.

Menurut Imam masjid di Manhattan, Shamsi Ali, sebahagian besar mualaf Latin berasal dari kalangan pendidikan, profesional dan wanita. Ia juga menuturkan, peningkatan angka mualaf Hispanic terjadi sejak insiden 9/11. Bom keganasan yang menyudutkan Islam justru membuat warga etnik Latin tertarik pada Islam. "Meski tragedi 9/11 menyebabkan diskriminasi pada muslim, namun banyak non-muslim yang sebelumnya tak pernah mengenal Islam justru bertanya-tanya tentang makna Islam," ujarnya dipetik dari laman Patheos.

Ketua Umum Pengajian Islam di American University, Washington DC, Ahmad Akhar menuturkan, minat warga Latin pada Islam kerana pencarian kerohanian. Sifat monoteisme dan sistem keimanan yang berstruktur pada Islam lah yang menarik hati mereka hingga mendapat hidayah. Selain itu, beberapa tahun terakhir, banyak literatur Islam yang diterjemahkan dalam bahasa Sepanyol. Alhasil, mereka boleh dengan mudah mengakses sumber-sumber keislaman.

"Dengan memeluk Islam, beberapa warga Latin merasa seolah-olah dihubungkan pada akar Sepanyol mereka yang tertanam sejak 800 tahun lalu dalam sejarah Islam di Sepanyol Tenggara seperti Granada, Cordova, Seville dan Andalusia," tuturnya.

Menurut Antropolog Pendidikan Islam di Universiti Columbia, Louis Cristillo, trend pertumbuhan warga Latin AS yang memeluk Islam dapat dilihat dengan banyaknya organisasi tempatan dan nasional yang dibentuk untuk membantu para mualaf Latin. Mereka bergerak di dunia maya dan banyak membantu etnik Latin mengenal Islam. Bahkan tak hanya itu, muslim Latin di AS walaupun mempunyai acara tahunan "Hispanic Muslim Day".

AS menjadi rumah bagi 2.5 juta muslimin. Angka muslimin AS terus meningkat sejak tragedi 9/11. Menurut bancian agama oleh Persatuan Statistik daripada Badan Keagamaan Amerika tahun lalu, jumlah muslimin meningkat dua kali ganda selama satu dekad. Tahun 2010 lalu, muslimin AS hanya berjumlah kira-kira satu juta orang. Peningkatan tersebut diakibatkan dengan banyaknya mualaf disertai dengan adanya migrasi.

Tiada ulasan: