"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kenali siapa Rowan Atkinson (Mr Bean)?

Saad Saefullah 
mr bean rowan Atkinson 490x326 Siapa Rowan Atkinson?
ROWAN Atkinson, atau lebih dikenali sebagai Mr Bean diberitakan masuk Islam. Siapa sebenarnya Mr Bean eh Rowan?

Sebastian Atkinson (lahir 6 Januari 1955; Sekarang berumur 57 tahun) adalah seorang pelawak, pelakon, dan penulis Inggeris, terkenal kerana filem siri televisyen Blackadder dan Mr. Bean.

Menurut The Observer, ia adalah salah satu dari 50 orang terlucu di Inggeris.

Ia dilahirkan di Consett, County Durham pada 1955 dari keluarga Eric Atkinson, seorang petani dan pengarah syarikat, dan isterinya Ella May (née Bambridge). Kakaknya adalah politikus Rodney Atkinson.

Ia bersekolah di Durham Choristers School, kemudian St Bees School, dan mempelajari teknik elektro di Newcastle University. Ketika di sekolah, ia sekelas dengan mantan perdana menteri Tony Blair. Ia kemudian meraih gelar M.Sc. dari Queens College, Oxford.

Ia mula muncul di televisyen pada acara Not the Nine O'Clock News, diikuti dengan The Black Adder, dan kemudian Mr. Bean. Atkinson telah membintangi iklan untuk Hitachi, Fujifilm, penderma darah, dan Barclaycard.

Selain itu ia muncul dalam filem-filem Never Say Never Again, Four Weddings and a Funeral, The Lion King, Rat Race, Love Actually, Scooby Doo dan memainkan peranan utama dalam Bean, Mr. Bean 's Holiday, dan Johnny English.

Atkinson berkahwin dengan Sunetra Sastry pada 1990, dikurniakan dua anak, Lily dan Benjamin, dan tinggal di desa Oxfordshire. Ia mempunyai koleksi kereta dan menulis untuk majalah Car dan Evo. Koleksi keretanya kebanyakan terdiri dari Aston Martin, termasuk DB7 yang digunakan dalam Johnny English. Kereta Aston Martin V8 Zagato miliknya mempunyai plat nombor "COM1C", dan dikendarainya dalam filem The Tall Guy. [Wikipedia]

Tiada ulasan: