"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Hukum pakai pakaian hitam ke kubur

DR USTAZAH ASIAH ALI
Soalan:
Saya selalu melihat di kaca TV apabila menghadiri pengkebumian khusus orang Islam, orang ramai dan keluarga memakai pakaian hitam. Adakah memang disunatkan memakai pakaian berwarna sedemikan?

Jawapan:
Pakaian putih adalah pakaian yang terbaik Sebagaimana Sabda rasulullah SAW yang bermaksud:
“Pakailah pakaian putih kerana pakaian seperti itu adalah sebaik-baik pakaian kalian dan kafanilah mayat dengan kain putih.” (Hadith riwayat Abu Daud, Ibn Majah An Nasai)

Memakai pakaian putih juga adalah lambang kebersihan. Setakat ini saya belum berjumpa nas yang menggalakkan memakai pakaian hitam. Walaubagaimana pun memakai pakaian hitam adalah diharuskan.

Tiada ulasan: