"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

8 Tempat Paling Pelik dan Aneh Di Dunia (Gambar)

Masih banyak tenpat lagi dalam dunia ini yang belum kita terokai. Jom kita tengok antara lapan tempat terpelik di dunia. Walaupun pelik dan tidak seperti tempat biasa, tapi tempat tempat ini sangat cantik. Sambil sambil tengok tu, kita patut bersyukur pada Allah kerana kurnia-Nya yang sangat indah dan cantik.

Kolam ni terjadi pas 1 gempa bumi kat Turki beribu tahun dulu yg membuatkan tanah2 tu ada yg naik dan ada yg turun. Bawah tanah tu ada mata air panas maka bila terjadi gempa bumi tu, bawak naik air panas tu. Air panas tersebut mengandungi kalsium yg sangat tinggi. Pamukalle bermaksud Istana Kapas di sebabkn warna air yg berwarna putih susu. Pada zaman Greco-Romans, mereka buat bandar yg bernama Heirapolis dan menggunakan tempat ni as “Healing Place”.

(Tempat ni dh di tutup oleh UNESCO sebab ada kejadian pelancong mandi kat klam tu)
MOERAKI – NEW ZEALAND
Batu yg besar ni terletak kat Pantai Otago dan terjadi sama mcm proses mutiara terjadi (pendek kata ni mutiara gergasi la)
Lagenda kaum Maori mengatakan batu ni di bawa nenek moyang dorg dalam sampan yg besar dan batu2 ni adalah tinggalan kapal tu.
NINE HELLS OF BEPPU – JAPAN

Beppu, terletak kat Kepulauan Kyushu adalah penghasil kolam air panas kedua terbesar di dunia. Di katakan “Hell” di sebabkan keadaan kolam yg mcm pintu neraka masyarakat Jepun di tambah lagi dengan warnanya yg merah. Antara tempat tu adalah Sea or Ocean Hell (Umi Jigoku), Shaven Head Hell (Oniishibozu Jigoku), Cooking Pot Hell (Kamado Jigoku), Mountain Hell (Yama Jigoku), Devil or Monster Mountain Hell (Oniyama Jigoku,) Golden Dragon Hell (Kinryu Jigoku) and White Pond Hell (Shiraike Jigoku). Malangnya, petempatan kat sekeliling kolam tu dan terlebih di bangunkan maka tak hairan jika satu hari nanti kolam2 ni di tutup.
GREAT BLUE HOLE OF BELIZE

Aku rasa ramai yg tau tempat ni kan? Blue Hole of Belize adalah salah satu pintu masuk ke dalam rangkaian gua di dalam laut. Ia berwarna biru disebabkan kedalaman air tu adalah dalam 130 meter. Gua2 dalam rangkaian tu kebanyakannya kering maka sesape yg berani boleh cuba skuba kat situ.
HELL’S DOOR – TURKMENISTAN

Terletak kat Turkmenistan, percaya atau tak ini adalah buatan manusia. Pada tahun 1971 askar Soviet dapat tau kat situ gas asli maka dorg pun mula la mengorek. Pas dah sampai ke ke dalaman 25 meter, bumbung tempat yg menyimpan tu runtuh dan mengakibatkan gas asli tu terbebas. Ianya terbakar lepas pihak Soviet amik keputusan untuk tanak ada kes penduduk tempatan keracunan. Videonya ada di youtube. Boleh search gate of hell .

SANQINGSHAN – CHINA

taman negara China ni biasa kita tengok dalam filem2 fantasi dorg. Di katakan syurga dewa masyarakat China.Mengikut lagenda, seorang puteri China memujuk 4 dewa alam iaitu api,air,angin dan tanah untuk membuat taman ni untuk dia
EYES OF AFRICA

Cuba bukak google maps dan tengok.korg akan nampak bentuk mata.
RACETRACK PLAYA – USA

Batu tu bergerak setahun sekali di sebabkan setiap tahun, tempat tu akan hujan dan akan membuatkan tanah yg kering menjadi lumpur. yg menjadi misteri, batu2 kat situ ada yg seberat beratus kilo dan tempat tu adalah tempat yg paling rata di dunia.

Sumber link

Tiada ulasan: