"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Jangan tambah deraian air mata rakyat Kelantan

Salahuddin Ayub
Tragedi banjir yang melanda negeri Kelantan beberapa hari yang lalu merupakan yang terbesar dalam sejarah negara.Kesan daripada tragedi ini sangat menyayat hati seluruh rakyat di negara ini. Kemusnahan harta benda dan derita yang terpaksa ditanggung rakyat Kelantan tidak ada ayat dan bahasa yang mampu menterjemahkannya.
Saya mengambil maklum Datuk Seri Najib Razak menyaksikan sendiri kemusnahan yang berlaku akibat banjir besar ini terutama beberapa kampung di Manik Urai.

Sebagai seorang perdana menteri, Datuk Seri pastinya dapat memahami betapa sukarnya rakyat yang terlibat untuk membina semula kehidupan mereka apabila rumah kediaman yang musnah sama sekali.
Oleh demikian saya harap Datuk Seri memulangkan kembali bayaran royalti petroleum yang sememangnya menjadi hak kerajaan dan rakyat negeri Kelantan.

Adalah sangat wajar dan sampai masanya Datuk Seri meletakkan kepentingan rakyat dan kemanusiaan di tempat yang sebenarnya.

Akhirnya saya berdoa ke hadrat Allah semoga membuka hati nurani Datuk Seri untuk memberi hak kepada yang berhak dan meletakan keadilan sebagai sifat utama dalam diri Datuk Seri.

* Penulis ialah Naib Presiden PAS dan Pengarah Pusat Pengurusan Bencana Malaysia (MEDM).

Tiada ulasan: