"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Sukarelawan Malaysia cerita detik cemas di Nepal

PETALING JAYA: Seorang sukarelawan Malaysia, Hew Cheong Yew menceritakan detik-detik cemas ketika gempa bumi melanda Nepal pada Selasa.

Dia yang berasal dari Cheras, Kuala Lumpur ketika dihubungi FMT melaporkan kejadian berlaku ketika pasukannya berada di Shalom AG Church di Kathmandu.
Turut bersamanya, pasukan perubatan dari Malaysia.

“Masa tu ramai panik, nangis dan berdoa..

“Sebaik reda, masing-masing cuba menghubungi ahli keluarga”, kata Hew dalam mesej yang dihantar melalui Facebook.

Jelasnya, kejadian terbaru itu menambahkan trauma mangsa gempa bumi yang khuatir untuk pulang ke kediaman yang masih selamat.

Sebagai langkah berjaga-jaga mereka memasang khemah di kawasan terbuka.
“On the way back skrg nj nampak ramai yg pasang khemah tidur luar malam ini”, tulisnya ringkas.

Sehingga awal pagi Rabu, Hew yang bertugas pertubuhan sukarela antarabangsa Crest melaporkan terdapat gempa susulan di kawasan pergunungan Hilmalaya itu.

Dalam dua kejadian gempa berukuran 7.3 dan 6.3 pada skala Richter, pada Selasa, sekurang-kurangnya lebih 70 dilaporkan maut dan hampir dua ribu cedera.

Ia juga dilapor meragut lebih 20 nyawa di India.
-fmt-

Tiada ulasan: